Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Talpfa, vagy mi...

2023. szeptember 05. - Pályamágus, a sínész

 

A vasúti pálya elengedhetetlen része az alj.

Valamikor a vasúti ősidőkben a sínek is fából voltak, természetes volt hát, hogy a párhuzamos fa, vagy pántolt fa síneket kereszt irányú vaskosabb fákra szegezték. Ezek voltak a talpfák. Mivel ezek az ősvasutak bányákban működtek, és hamar elhasználódtak, sínestül, talpfástul cserélték őket, ha már nem funkcionáltak. 

Az idők múlásával a vasúti sínek fejlődésnek indultak, amiről később még ejtünk pár szót, így természetesen az aljak sem maradhattak le. Ezeket az aljakat már nem csak kifűrészelték a rönkből, hanem szárították, és un. kátránytelítették is.

talpfak.jpgA használat jellege és helye függvényében erősen különvált az elhasználódás üteme a sínek elhasználódásáétól, de nem csak ez volt a probléma. Az ipari forradalom idején járunk. Vas még csak akadt amennyi kellett, de a fák növekedési üteme erősen lemaradt a vasút terjedésétől, ezért egyéb anyagok után kellett nézni. 

Ennyit a történelemről, és most ugorjunk egy nagyot napjainkhoz. Ma is talpfának hívja a szakzsargon a fából készült aljakat, pontosabban azok egy részét, mert vannak még esetek, ahol ezek alkalmazása sokkal egyszerűbb, mint más anyagokból készült társaiké, de ezeket hivatalosan faaljaknak nevezzük, mert minden ilyen funkciót betöltő ágyazatba süllyesztett gerendát anyagától függetlenül aljaknak nevezzük. lm-jelu_vasbetonaljak.jpgstahlschwelle.jpgÍgy vannak a már említett faaljakon kívül betonaljak, és vasaljak is, de vannak speciális, pl. átmeneti-, kitérő-, terelősínes-, és egyéb aljak is. Ezekről később egy külön posztban ejtünk szót. Most érjük be annyival, hogy ha valaki mondjuk betontalpfáról értekezik, az annyira mond okosakat, mintha műanyagüvegről, vagy flexibilis feszítővasról beszélne. Kár rá időt vesztegetni.

Huss tovább!

_______________________________________________________-

Illusztráció:

https://www.monostory.hu/blog/2013/07/30/talpfak-vegorai/

https://hu.wikipedia.org/wiki/Vasbetonalj

https://iho.hu/hirek/telitsd-amig-lehet

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr3818206181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DDQ · https://www.facebook.com/Menetszel2016/ 2023.09.05. 06:51:47

Köszi, ez is szuper! A faaljak végében régebben fotóztam "s" alakú fém valamiket. Gondolom ezeknek is van nevük, s szerepük. Talán repedésgátló? A belevert szegek fején lévő számok, ha jól tudom a gyártási időt jelölik.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.09.05. 07:15:10

@DDQ: Tájékozott vagy. Az "S" alakú valamik tényleg repedésgátlók. Nem túl fantáziadúsan, de kifejezően repedésgátló vasalatnak hívták, de nem tartozott a szakkifejezések közé. Később átfedéssel jöttek az un. talpfapántok, ilyeneket is sokat láthattál, gyakorlatilag átfogta a gerendák végét, és előfeszített állapotban felmelegítve feszítették rá, de idővel az anyaga megnyúlt és cserénél is akadályt jelentett. A jelenlegi megoldás a szeglemezes hasadásvédelem. Eddig beváltnak mondható, bár néha ezekkel is előfordul, hogy feladják a küzdelmet. Ennek a talpfák nem kellő kiszáradása, meg az elégtelen telítés az oka. Nem tudhatjuk, hogy a régi gyártási technológia mellett mennyire válnának be. Szerintem tuti volna.

A talpfában lévő szögek funkcióját jól ismered, tényleg gyártási adatot jelöl. Vannak gyűjtögető vasutasok, akik mindenféle relikviákra állnak rá. Én láttam olyan gyűjteményt, amiből csak pár darab hiányzott a hűskortól napjainkig.
süti beállítások módosítása