Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

A kitérők rejtelmes világa VII.

2024. szeptember 27. - Pályamágus, a sínész

 A csúcssín

 

Nagyvonalakban a kitérők legfontosabb részei áttekintésre kerültek. A sorozat harmadik részében esett szó a tősínekről, és azok rögzítéséről. A tősín úgy lesz tősín a közönséges pályasínből, hogy egy olyan szakaszán, ahol a csúcssín szorosan hozzásimul, hosszirányban meg van munkálva. A megmunkálás jellege a félváltó metszeti rajzon jól kivehető, és ennél több érdekességet nem is tartalmaz.

A csúcssín viszont igen. A nyers csúcssín a pályasínhez hasonlóan egy állandó keresztmetszeti profilú sín. Ezt elsősorban kitérők váltórészének kialakításához gyártják. A kitérő építése során nyeri el végleges formáját. Ez a forma pedig minden egyes kitérőtípusnál más és más. A nyers csúcssín a rendszerén túl kétféle lehet. Az egyik a magas, ez a régebbi típus, a másik pedig az alacsony.

csocssin_kulonbsegek.jpg

Ez a fejlesztés a keresztmetszetéből adódóan stabilabb és ellenállóbb a korábbi változatnál. Mivel a vonat mindkettő esetében a csúcssín tetején halad, a nevéből pedig kikövetkeztethető, hogy nem egyforma a magasságuk, magyarázatot kapunk rá, hogy a kettő miért igényel különféle kialakítású sínszékeket. A sínszék az az alkatrész, ami részint rögzíti a tősínt, másrészt csúszófelületet biztosít a csúcssín mozgatására, a váltó állítására.

A kitérőgyárban a nyers csúcssínt forgácsolással, szakszerűen gyalulással munkálják meg. Ez a megmunkálási tevékenység pontról pontra fokozatmentes átmenetet biztosít a tősínen való közlekedésről a csúcssínre való terhelésre. A teherátvétel fokozatosan történik. metszetrajzok.jpgA csúcssín a váltórész elején gyakorlatilag csak a terelést végzi, mert a vonat terhét még teljes egészében a tősín viseli. Ezen a szakaszon a megmunkált csúcssín besimul a megmunkált tősín gyalult felülete alá.

csucssin_eleje_2.jpgA csúcssín végén, ahol a megmunkálás már megszűnik, és a gyártási nyers csúcssínprofil már eltávolodott a tősíntől, a váltó keresztmetszeti rajza két teherhordásra már önállóan is alkalmas sínt mutat. 

csucssin_vege.jpgAz ezt követő szakasz már a csúcssínprofil, és a követő pályasín kapcsolata. Ott még akad néhány erőtani okokból kialakított megismerni való, de egyelőre nem szaladunk annyira előre.

iniciale.jpg

 

Hamarosan folytatjuk...

Lássuk a következő posztot! 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr5318500676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.09.28. 07:03:06

Várom a folytatást!
süti beállítások módosítása