Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Mit rejtenek a jelölések? (közkívánatra)

2025. március 27. - Pályamágus, a sínész

 

Eme poszt olvasói inspiráció eredménye. Aki csak olyan dolgokra kíváncsi, amikkel találkozhat is, azoknak ez kissé csalódás lehet.vg_halozat.jpg

Az előző posztban egy átlagosnak mondható állomáson előforduló dolgokat ismertük meg. Erre a célra egy un. állomási helyszínrajzot készítettem. Azt kell tudni ezekről a rajzokról, hogy ahogyan egyéb hasonló célú ábrázolásokon is (pl.: térképek), ez esetben is a léptéknek megfelelő részletgazdagsággal vannak ábrázolva a rajta lévő tereptárgyak. Ami viszont így torzítást szenved, az a kitérők elhelyezkedésének és számozásának viszonya. A nagyítás viszont mindent megmagyaráz, mert több részletinformációt tartalmaz.

kiterogeometria_1.jpg

Mindenek előtt vegyünk egy egyszerű egyenes kitérőt. Ha az irányra vonatkozó adatokat tekintjük, akkor az ugye három irányt jelent. Egy a belépőt, amit a kitérő, és egyben a váltó eleje is kijelöl, és két másikat, ami a kitérő végén látható irányokat jelöli. Meghatározni úgy kell, hogy a kitérő elején és végén a vágányokra mért merőlegesre azok felezőjeként húzunk egy egyenest az aktuális vágánytengelyben. Ez bizony az életben nem látható, ez egy elméleti vonal, de ez határozza meg a kitérő geometriáját.

 Ha a rajzon a szerkesztést elvégeztük, kapunk három egyenest. Ezek találkozási pontja a kitérő un. főpontja.kiterogeometria_2.jpg Egyszerű egyenes kitérő esetén ez láthatóan egy egyenesből kiágazó vonal, de ívesített kitérő esetén már sokkal látványosabb lesz az ábra. Amikor egy helyszínrajzon ábrázoljuk egy kitérő elhelyezkedését, akkor valójában ezt a szerkesztett vonalat ábrázoljuk. Amikor a lépték növekszik, például egy állomási helyszínrajznál, akkor már csupán a kitérő főpontja kerül megjelölésre, valamint a kitérő száma ott, ahol elvileg az adott kitérő kezdődik. Ez, ha egyáltalán valaki érdeklődőként találkozik vele, félreérthetőnek tűnik, de valójában ennek is megvan az ábrázolástechnikai háttere.

kiterogeometria_3.jpg

A fentiek fényében pedig ellenőrizhetjük a korábbi posztban bemutatott állomási helyszínrajzot. A részletesebb kép jobban követi a tényleges elhajlásokat, tartalmazza a kitérők sín-, és geometriai jellemzőit. A felületesebb ábráról már csak a kitérők iránya és száma olvasható le. A kitérők száma a kitérő elején van elhelyezve, a kiágazási pont pedig valójában a kitérő főpontja, ami ugye meghatározza a csatlakozó vágány elhelyezkedését is. 

 

______________________________________iniciale.jpg

 

És még mindig nincs vége...

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr9118826996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.03.27. 17:04:50

Jó lesz ez, várjuk a pár(T)atlan oldalt.
:-)

Carada 2025.03.27. 20:50:13

Szóval, ha jól látom, akkor a kitérők számozását az állítókészülék elhelyezkedése határozza meg (merthogy az mindig a kitérő elején található)?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.03.28. 06:20:34

@Carada: Fogalmazzunk úgy, hogy ebben a léptékben igen. Hogy ez a gyakorlatban miért nincs így teljesen mégsem, arról majd később. így a helyszínrajzok léptékében helyes a megállapítás.
süti beállítások módosítása