A vasúti pálya is, mint bármely közlekedési pálya, olykor találkozik olyan terepakadályokkal, melyeket át kell hidalni. Ez a téma nem tartozik a blog témái közé. de mivel olykor előfordul néhány pályatartozék, amik kifejezetten a vasúti hidak miatt készülnek, így ejtek pár szót ezekről a remek szerkezetekről.
A hidak úgy általában a mérnöki létesítmények csoportjába tartoznak és sokféleképp csoportosíthatóak. Ezeket a szakmai megközelítéseket most messziről sem közelítjük meg, helyette távolról szemlézünk néhányat. Legegyszerűbb megjelenési formáik az átereszek. Nem is gondolnánk, de ezek a jellemzően betoncső küllemű lyukak a pálya alatt, bizony egyfajta hidak.Persze nem csak kicsi, néhány arasznyi átmérővel készülnek, vannak egészen impozánsak is. Sőt, előfordul, hogy már nem is egyszerű csőnek néz ki, hanem például egy tojáshoz hasonlatos keresztmetszetet mutat. Ennek áramlástani és statikai okai vannak, de ennyivel itt be is érjük. Evvel egy méretkategóriát alkotnak az un. kerethidak. Nagyjából ugyan arról van szó, de ezek keresztmetszetét tekintve szögletesek. Többnyire négyzetesek, de előfordul téglalap keresztmetszetű is. Jellemzően ilyenekből készülnek manapság aluljárók is. A kerethidak nagy csoportot alkotnak. Bár az említett négyzetes keresztmetszetű áteresz is az, valójában nem a csőjelleg a lényeg, hanem a keretmerevség, ugyanis nincsen dilatációs szerkezete. A vasút jellemzően kerüli a nem áteresz jellegű kerethidak alkalmazását, polgári, közúti használatban viszont rengeteg képviselőjével találkozhatunk.
Léteznek még egyéb hidak, például amiket boltozatoknak neveznek. Ilyesmiket manapság már nemigen építenek, inkább csak felújítanak, de még nagyon sok végzi a feladatát a vasúti pályák alatt.
A következő nagy család a még mindig vasbetonból készülő teknő-, és lemezhidak. Ezek még mindig nem alkotják a vasúti pálya közvetlen szerves részét. Az átereszekhez hasonlóan a vasúti pálya az ágyazatukkal, vagy egyenesen az alépítményükkel együtt vezet át felettük. Az egész vasúti forgalomból a tömegen kívül nem sokat érzékelnek. Az ágyazat mint közvetítő közeg egy nem direkt kapcsolatot biztosít a vasúti pálya és a hídszerkezet között. Érdekesség, hogy ilyen jellegű hidak készülnek néha acélból is.
Utoljára említem a vasúti acélhidakat. Ez a hídfajta lényegi különbségeket mutat az előzőekhez képest. Mivel ezeknél a szerkezeteknél a vasúti pálya terheit közvetlen szilárd kötőelemek viszik át a hídszerkezetre, rengeteg előnye mellett sok mérnöki megoldásra volt szükség, hogy ez manapság már természetes és biztonságos legyen. Ezekről a megoldásokról néhány későbbi poszt fog szólni.
Még pár alapfogalom, a hidakról úgy általában.
Azokat a falazatokat, amin a híd két vége nyugszik, hídfőnek hívjuk. Azok a falazatok, amik lezárják a hídfőkig futó töltést, a szárnyfal elnevezést kapták. Ezek lehetnek merőlegesek, párhuzamosak, vagy ferdék, attól függően, hogy a híd hossztengelyéhez képest milyen szöget zárnak be. (A "Boltozatok" képnél megfigyelhetőek) Ahogy épp a környezet megkívánja. Ha a híd nem egyszerű, két végén feltámasztott tartószerkezet, hanem néhány közbenső alátámasztást is kapott, akkor ezeket a közbenső tartókat hívjuk pilléreknek. Ezen kívül még meg kell említeni a teherviselő pontokat, amik lehetnek fixek, amik gyakorlatilag pozicionálják a hídszerkezet helyét, és lehetnek elmozdulók, ezek a dilatációs saruk. Ezek teszik lehetővé, hogy a feltámasztott brutálisan nehéz szerkezet a dilatációs mozgások által ne morzsolja el maga alatt az alátámasztási felületet. Terhelési szempontból a híd is, mint minden más, méretezve van. Amit el kell tudnia viselni, az a saját tömege (ez a legnagyobb terhelése, minél nagyobb, annál nagyobb a százalékaránya is), azután a természeti szélsőségek, mint szél, hótömeg, földmozgások, valamint a hasznos terhelés, amiért egyáltalán az egész létezik. Egy igazán nagy híd esetében ez csupán néhány elhanyagolható százalék. Előfordul, hogy sokkal kisebb érték, mint az egész számítás végén alkalmazott biztonsági szorzó legkisebb értéke.
_______________________________________________________
Illusztráció:
https://zelebau.hu/vasutepites/2020/04/12/turbosider-beepites/
www.sinekvilaga.hu
http://archive.specialterv.hu
www.ahid.hu
http://www.holonics.hu
https://hexadon.hu/
https://witch.mik.pte.hu/oktatas/Tanszeki_anyagok