Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Egy állomás alapvető felépítése.

2025. március 20. - Pályamágus, a sínész

 

Keresgéltem erre-arra, de sehol sem találtam amolyan igazán mindenféle tekintetben jellegtelen állomási rajzot, hát rajzoltam magam egyet.

Amit tudni kell, hogy minden állomás egyedi a maga nemében. Mindenütt vannak terepviszonyok, de nem mindenütt vannak kiágazások, tolatási igények, rakodási igények, vonatcsatlakozások, vonatkeresztek, előztetések, ipari kiszolgálás, de még helyszíni rakodás sem. A kis ákombákom fiktív rajzomon egy állomás elvi felépítését szeretném bemutatni, amiben szerepelnek a legáltalánosabb funkciók. Azok a bizonyos vágányok nem csak úgy vannak egymás mellett szépen sorban, hanem rendszer is van bennük. fiktiv_helyszinrajz_i.jpg

A legalapvetőbb dolog, hogy állomás csak ott van, ahol van vasútvonal is. Jelen esetben a példa kedvéért egy kétvágányú vonalat vettem alapul. Az ábrából sokminden leolvasható, de azért vázlatosan mégis érdemes áttekinteni. A vasúti helymeghatározásról szóló posztban már megismertük a szelvényezés logikáját. Ennek folyománya, az átmenő vágányok megnevezése, valamint a kitérők számozásának kiosztása is. Ezek közül a kitérőszámozást veszem előre. Próbáltam a rajzot úgy elkészíteni, hogy jól kivehető legyen a logikája. Minden kitérőt a kitérő elejének helyével határozunk meg. Ez azért fontos, mert azokban az esetekben, ahol a kitérő a vonal irányával szemben, vagyis gyökirányban helyezkedik el, ott is ez a szabály. Tehát ha meg akarjuk érteni, hogy melyik kitérő miért épp azt a sorszámot kapta amit, akkor csupán azt kell megnézni, hogy a nyílt vonal felől a kitérők eleje hogyan következik egymás után.

Másik érdekesség a számozás elrendezése. A kitérőket mindig a nyílt vonal felől számozzuk. A kezdőpont felől a páros számúak, a végpont felől pedig a páratlan számúak találhatóak. Azért praktikus, mert így nem kell külön meghatározni ezt a szempontot, ha egy állomás valamelyik kitérőjét keressük. Ha jól megfigyeljük a rajzot, láthatjuk, hogy a páratlan számú kitérők a vonal irányával szemben vannak számozva. Ennek a számozási szabályok miatt kell így lennie. Itt a nyílt vonal felől érkezve értelem szerűen a vonal szelvényezésével szemben érkezünk.

Számozása nem csak a kitérőknek van, hanem a vágányoknak is. A korszerű általános műveletlenség kiteljesedésének elősegítése érdekében mostanság arab számokkal jelöljük, amikor még a római számok használata nem haladta meg egy hétköznapi ember képességeit, ezzel a módszerrel voltak sorszámozva. Mivel feltételezem e blog olvasóiról, hogy a látókörük messze szélesebb egy átlagos mobilzombiénál, így én ezt a régi megjelölést alkalmaztam. A rendszer rendkívül egyszerűnek tűnik. Itt azonban van még egy kis információ. A számozás az un. FELVÉTELI ÉPÜLET-től kezdődik. Ez az az épület, ahonnan a vörös sapkás ember, a forgalmi szolgálattevő szokott kimenni a vonatok fogadására, illetve menesztésére. A csöpp turpisság az, ami az ábrán nem látszik, hogy ha úgy adódik, hogy az épület mögött is van egy vágány, akkor annak számozása is a felvételi épülettől indul. Ha a rajzon lenne ilyen vágány, akkor az a X. vg. megjelölést kapná. 

Egy átlagos állomáson előforduló lehetséges építményekről itt külön nem szólunk, mert magáért beszél, de talán érdekes lehet, a kihúzóvágány mibenléte. Ezt a vágányt úgy szokták elhelyezni, hogy amennyiben az állomáson menetrend szerinti közlekedés zajlik, és így nem lehetne tolatási mozgásokat végezni, nos kihúzóvágány esetén mégis lehet. Az a feladata, hogy tehermentesítse a forgalmi vágányokat a tolatási mozgásoktól.

 Még egy érdekesség mindenképp ide kívánkozik. A kép jobb-alsó részén látható egy mellékvonali csatlakozás. Ez még önmagában nem túl érdekes, de az talán már felvetődött a szelvényezésről készült poszt kapcsán, hogy mégis pontosan honnan kell számolni. Nos ennek meghatározására is a felvételi épület szolgál. Persze az nem egy pont, ezért a pontos meghatározás úgy hangzik, hogy a forgalmi iroda ajtajának középvonala. Őszintés szólva ezt még sosem ellenőriztem, de mindenesetre így szól a fáma. Fogadjuk el, hisz nagyságrendileg valóban úgy van. Az eltérések lehetnek mérési hibák is.

________________________________  iniciale.jpg

 

Itt még nincs vége...

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr5518820886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.03.21. 03:38:57

Köszönöm, érdekes és szemléletes.

A 3, 5, 7 számok kiosztása számomra egy kicsit ellentmondásosnak tűnik.

Viszont most már tudom, hogy nem lehet csak úgy felelőtlenül kicserélbi vagy áthelyezni egy forgalmista ajtót....
:-)

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.03.21. 07:17:05

@gigabursch: A kitérőszám kiosztási "ellentmondások" a következő posztból ki fognak derülni. Nem volt célom ezzel foglalkozni, mert csak szakmán belüli infóról van szó, és civil ember sosem találkozik a problémával, de nagyon szívesen írok róla, ha már így rákérdeztél.

A "forgalmista ajtó" áthelyezése annyira azért nem tabu. Láttam már ilyen jellegű átépítést, de valójában ennél sokkal komolyabb akadályai vannak. Egy forgalmi irodában összefutnak a mindenféle kábelek és kezelőfelületek egy vezérlőben. Sok helyen ez egy pult. Hát nem lenne olyan egyszerű ezt csak úgy odébb tolni, csak mert a lakberendező másként álmodta. :-) Ebből viszont következik, hogy nincsenek átrendezések, legfeljebb festés, vagy burkolatfelújítás. Az ajtó is marad ott, ahol van.

gigabursch 2025.03.21. 11:27:25

@Pályamágus, a sínész:
Az első bekezdést várom, a második meggyőző...

:-)

Carada 2025.03.24. 18:18:54

Gigabursch olvtárs megelőzött a vélt számozási anomáliával kapcsolatban. Mivel a másik oldalon a 8-10-12-14 váltóknál ugyanazt látom, gondoltam, hogy nem elírás. Remélem, nem sokáig váratsz minket a magyarázattal... :-)
süti beállítások módosítása