Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Sínezzünk egy kicsit.

2023. szeptember 02. - Pályamágus, a sínész

 

Talán már magfigyelted, hogy a vasúti sínek keresztmetszete mennyire jellemző, mennyire összetéveszthetetlen. 

A síneknek három fő részük van. Van a síntalp, ami leginkább egy vízszintes lemezre emlékeztet. Ez van legalul, és tényleg vízszintes. Ezen van a síngerinc, ami gyakorlatilag egy függőleges borda, egy függőleges lemez, ami összeköti a sín talpát a fejével. És már el is érkeztünk a harmadik részre, a sín fejére. Ez az a rész, amin konkrétan a vasúti kerék gördül.sinmetszet.jpg

A különféle vasúti sínek legjellemzőbb adata a folyóméterenkénti tömege. Minél magasabb, annál nagyobb a terhelhetősége, és minél szélesebb annál nagyobb a keretmerevsége. Ez nem lenne eleve szükségszerű, de mivel ezek szabványosított sínek, a magasabb tömegű sínek minden esetben magasabbak, és szélesebb talpúak a kisebbeknél. A nagyobb terhelhetőség ennek az eredménye. Minél nagyobb egy sín talpának a szélessége, annál jobb az iránytartása, minél magasabb a gerince, annál nagyobb a teherbírása. Vannak ugyan sínek, amiknek betűjele van, a legtöbb sín elnevezése a sín jellemző névleges folyóméter-tömegének értéke, mint: 48, 54, 60.

A szakmában kellő gyakorlattal rendelkező szakemberek a sín keresztmetszetének jellemző formáiból viszonylag messziről felismerik a különféle típusú síneket, egy egyszerű méréssel kétséget kizáróan megállapítható, hogy pontosan milyen sínnel van dolgunk. Ehhez a módszerhez szükség van még némi lexikális ismeretre, de legalább olvasási ismeretekre, mert a sínekre jellemző méretadatok szabványterveiről leolvashatóak a szükséges méretek. A mérést pedig a sín talpának szélességére kell elvégezni, ugyanis ez az egyetlen méret, ami a használat során nem változik, ugyan akkora a gyártástól a teljes elhasználódásig, mindig.

Ha viszont nincs nálunk mérőszalag, nincs szabványterv, nincsenek műszaki rajzok, és még gyakorlatunk sincs, akkor még mindig leolvasható a sínek gerincén látható un. gyári jegy. Ezen látható a típusán kívül a gyártás helye, a kohászati technológia, és a gyártás éve.: DGY (Diósgyőr) M.A. (Martin acél) 1992 (gyártási év)

Sínekről nagy vonalakban ennyit. Még nagyon sokmindent lehetne a témáról írni, de innen már mindenféle adatok citálása lenne szükséges, ami ugye nem ennek a blognak a témája. Itt csak általános érdekességeket szeretnék bemutatni. Ha van kérdésed, kommentben tedd fel, és ha tudok, válaszolni is fogok.

 Tovább a többire!

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr3918204255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.05. 12:57:50

"mérést pedig a sín talpának szélességére kell elvégezni, ugyanis ez az egyetlen méret, ami a használat során nem változik"

A gerinc magassága a használat során változik? Esetleg összenyomódik a sok ütésszerű terheléstől?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.10.05. 13:40:51

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nem, nem erről van szó. Természetesen a síngerinc nem képes összenyomódni, de technikailag egyszerűen nem lehet megmérni. A sín talpa viszont könnyen hozzáférhető. Egyszerűen át kell dugni a sín alatt a mérőszalagot, a szalag végét a síntalp egyik széléhez illesztjük, majd leolvassuk a másik szélnél a skálát.

Azt, hogy a gerinc leolvasása miért okozhat gondot, talán nehéz lehet elképzelni, de ha érdekel a dolog, írok egy posztot, amiben megjelenítek néhány sín keresztmetszeti ábrát. Nagyon sok adatot tartalmaz, nem gondoltam volna, hogy valakit érdekel. :)
Ha van olyan terület, ami különösen érdekel, nyugodtan írd meg, és megpróbálok azzal előbb foglalkozni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.05. 14:54:04

@Pályamágus, a sínész:

Lehet akár ez is, köszönöm a kedvességed. De ha valami logikusabb sorrendet választasz, az is jó. Úgyis vissza kell még olvasnom pár korábbi posztot is.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.10.05. 16:12:44

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Igen, jogos a kritika. Lehetnék kissé, vagy inkább sokkal tematikusabb. A gond csak az, hogy azt sem tudom, hol lenne jobb elkezdeni. Ha szakembereket akarnék képezni, egyszerűbb lenne, mert elkezdeném a száraz alapoktól, de sajnos sem pedagógus nem vagyok, sem elriasztani nem akarok senkit, így nem foglalkozhatok képletekkel meg szakkifejezésekkel. Azért igyekszem. próbálok olyan infókat csepegtetni, ami talán mindenkit érdekel kicsit, aztán majd csak jönnek az érdeklődések, akkor meg már talán könnyebb lesz. Örülök, ha kíváncsivá tettelek, és tényleg szívesen veszem a témafelvetést. Kellemes barangolást!

Motorogre 2023.10.05. 22:08:31

Érdeklődéssel olvasom, köszönjük !
A sínek keresztmetszeténél talán említést érdemel, hogy a sínfej és a széles talp nemcsak a lebillenés ellen vég (ejtsd: tehermentesíti a kapcsolószereket) , hanem a függőleges terhelésből ("mozdony súlya" ) adódó hajlító-nyomatéknak is ez az alak áll legjobban ellen (adott egységtömeg mellett). Mivel alakja a mechanikában ismert I (nagy í betű) profilra hasonlít. Ez a hajlítómerevség osztja el a kerék általi terhelést a két szomszédos vasbeton alj-on túl a többi aljra ("talpfára) - ezt az híres hal-alkú sín nem tudta, ezért is kiment a divatból.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.05. 23:28:57

@Motorogre:

Úgy rémlik, egy videóban láttam még régebben, hogy a sín nem is teljesen függőleges, hanem picit befelé lejt. De az is lehet, hogy csak a fej felülete lejt befelé, ahogy az ábrán is látható. Nem emlékszem pontosan. Egyenes szakaszon a menetstabilitást növeli ez a kialakítás, ha jól emlékszem.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.10.06. 01:46:27

@Motorogre: A megállapításaid helyesek, bár vannak benne kisebb félreértések. A síngerinc magassága valóban a legalapvetőbb szempont a terhelhetőségnél, ez tökéletesen így van. Egyelőre nem akartam tárgyalni, mert ehhez még le kell írnom néhány tudnivalót, de amúgy igazad van. A halhas sínek terhelhetősége nem volt olyan rossz. Valójában az alátámasztási pontok precizitásigénye tette macerássá a használatát. Ugyan ez a formájú szerkezet elég sok felsőpályás hídnál megfigyelhető, csak azt nem cserélgeti senki, mert nem kopik. De attól még erős.

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Jól tudod, a sínek a folyópályában valóban befelé dőlnek, de más okból. Erről majd lesz egy poszt, most csak annyit, hogy a dőlés 1:20 arányú, és arra hivatott, hogy a sínre gerincirányú terhelés hasson, és ne hajlító jellegű. A pontos ok egyelőre legyen meglepetés, próbálom képletek meg felesleges szakkifejezések nélkül megfogalmazni, de még várni kell rá keveset.
süti beállítások módosítása