Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Hőskori masina

2024. december 31. - Pályamágus, a sínész

 

A vasúti járművek elég jól elboldogulnak viszonylag jelentékeny hó esetén is, amikor az autók már feladni kénytelenek a küzdelmet. Ez részben annak köszönhető, hogy a sín feje, amin a kerék halad, sín- és lekötési rendszertől függően, úgy 15 centiméterrel magasabban van a hó aljánál. Tehát, míg egy közúti kerék már az első leheletnyi hóréteget maga alá tapossa, addig a vonatnak 15 centiméter hóvastagságig gyakorlatilag nincs is hó. Ez persze csupán a nyílt pályára vonatkozik. A váltóknál és biztosítóberendezési alkatrészeknél okozhat gondot sokkal kevesebb is. 

A mai poszt viszont nem a műszaki problémákról, és azok elhárítására adott műszaki megoldásokról szól. Találtam egy videót, amit szerintem minden vasút iránt érdeklődőnek meg kell néznie. 

A vasúti pályák üzemben tartása a pályafenntartás feladata. Márpedig nem csak műszaki problémák adódnak. Előfordulhat, hogy a közlekedést hatalmas hófal akadályozza. Erre első megoldásként léteznek felszerelhető, de akár tolt hóekék is. hoeke.jpgAz utóbbi években nem igazán lettek használva, de a puskapor úgy jó, ha száraz. Ha a hóeke már nem elég, akkor jön a hómaró, mert mégsem várhatunk, míg leolvad magától. A vonatnak mennie kell. A hómarók gépi hajtású szerkezetek, gyakorlatilag leaprítják maguk előtt a hófalat, majd a centrifugális erőt felhasználva, jó messzire ellövik a pálya közeléből. 

Régen, amikor még a mozdonyokat gőz mozgatta, a hómarónak is gőzgépe volt. Egy alpesi tájon futó gőzhajtású hómarót ajánlok megtekintésre, ami működés közben mutatja a matuzsálemi szerkezetet. A filmecske nem a magyar vasúton készült, de szerintem ez most nem is fontos. Élvezzük a gyönyörű környezetet, csodáljuk a mérnöki leleményt, és tiszteljük a karbantartó gondos kezek munkáját! Jó szórakozást kívánok hozzá!

_________________________________ 

iniciale.jpg

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr7618762586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.01.01. 20:02:32

hú, de régen láttam hóekés szergejt.

GyMasa 2025.01.03. 16:01:44

1., Azért a MÁVnak már pár mm hó is be tudja tenni az ajtót...
(emlkészem 2019 decemberre, amikor leállt a fél osrszág, mer leesett 6cm hó Budapesten :-D Remek volt 5 óra alatt felérni SZegedről Budapestre)
2., A Youtube tele van Amerikai hóekézős és hómarós videokkal!

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.01.03. 18:11:44

@GyMasa:
1. Valójában nem a MÁVnak teszi be az ajtót a hó. Beteszi minden más vasúttársaságnak is, ahol túlságosan messzire mentek a modernizációban. Maga a vonat észre sem vesz úgy 25 cm hóvastagságot, ellenben a biztosítóberendezéssel, ami például hamis foglaltságot mutat, miután befolyik a sós hólé az érzékelők közé, de vannak egyéb problémák is. Ilyen, amikor azt a kevés havat fújja a szél, besepri a váltók mozgó alkatrészei közé, és akadályozza a váltók átállítását. Hogy ne legyen egyszerű, ilyenkor az is előfordul, hogy már visszaállítani sem lehet. Ilyenkor aztán senki sehová, amíg élő erővel üzembe nincs újra helyezve. Van aztán olyan is, hogy vasúti átjárón csúszik meg mondjuk valami közúti jármű, és nem lehet tőle lecsukni a sorompót. Ilyenkor szintén a biztber szól közbe, mert nem tud haladást engedélyezni. Régen, a bakterok idejében ott volt a dolgozó, és intézkedett, de manapság központi állítás van. Több 10 kilométerről senki se tudja, hogy miért nem működik a rendszer, de amíg nem derül ki, addig közlekedni sem lehet. Hasonló probléma a váltófűtésé is. Elvileg leolvasztja a berakódó havat, de ha fújja a szél, vagy valaki eltulajdonította a fűtőszálat, akkor nem túl hatékony.

2. Az amerikai hóekézős videók nagyon látványosak, de kb ennyi. A posztban egy életrekeltett múzeumi példány látható. Az azért nem ugyan az. A szélmalmokat sem azért szeretjük, mert tud őrölni, hanem mert úgy őröl, ahogy száz évvel ezelőtt csinálta.
süti beállítások módosítása