Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

A kitérők rejtelmes világa VI.

2024. szeptember 10. - Pályamágus, a sínész

Vezetősínek.

 

A kitérő sorrendben harmadik nagy egysége a keresztezés. Ennek középrészének bemutatása az előző rész témája volt. A figyelmesebbeknek bizonyára feltűnt, hogy a keresztezési középrész csúcsa és a könyöksín könyökszerű meghajlítása között van egy rövid szakasz, ami nincs vezetve. Itt keresztezi egymást a két irány nyomkarimája. Ezt a szakaszt vezetetlen szakasznak nevezzük. Megijedni nem kell, természetesen a vasúti kerék ezen a szakaszon is kényszerpályán halad, csupán az a bizonyos vezetés nem a nyomkarima által valósul meg, hanem az ellenkező oldali kerék hátlapjánál fogva. 

A megértéshez tudni kell, hogy nem csak a nyomtávolság egy meghatározott érték, hanem a kerékhátlap távolsága is. Sőt, az egy sokkal szigorúbb méret, ugyanis mivel a kerék hátlapja a futó és vezetőfelülethez képest egy rendkívül elenyésző mértékben igénybe vett felület, így a kopási értéke is elhanyagolható. A kerék egész élettartama alatt megőrzi a gyártási méretét. Mindez azért fontos, mert így a vasúti kerék nyomszélessége, ha úgy tetszik nyomtávolsága a nyomkarima kopásával egyre keskenyebb lesz, de a hátlapnál fogva vezetett szakaszokon csak ezt a kopást kell figyelembe venni, mivel a hátlapnak nincs értékelhető méretváltozása.kerekmeretek.jpg

A kerékhátlapnál fogva történő vezetés az úgynevezett vezetősínes pályasín segítségével történik. Ez a kitérőalkatrész neve, és szakmán belül ezt mindenki így is használja, laikusként mégis okozhat félreértést. Azért, mert itt a pályasín valóban egy hétköznapi pályasín, semmi különleges, míg a szerkezet elsődleges tulajdonsága csupán egy jelzős szerkezetben van megemlítve, miközben épp ez adja a lényegét. A vezetősínnek az a funkciója, hogy a kerék hátlapjánál fogva kényszerpályán tartsa a vasúti kerékpárt. A vezetősínnek meghatározott helye van a kitérőben. Ez a hely pedig a keresztezési csúcsbetét hegyének vonalától mérve van meghatározva. Úgy kell beállítani, hogy a csúcsbetéten haladó kerék nyomkarimája semmilyen körülmények között se érhesse el a csúcsbetét hegyét, így a keréknek ne legyen lehetősége a keresztezés vezetetlen szakaszán elhagynia a kijelölt haladási irányt, ne tudjon kisiklani.

vezsin_kopas.jpg

Jelenleg Magyarországon kétféle vezetősín van rendszeresítve. Az egyiknek "I", míg a másiknak "C" profilja van. Az utóbbi jelentősebb kopás elviselésére képes, mert rögzítéstechnikájánál fogva állítási lehetőséggel is bír.
i_szelv_vezetovas.jpg
c_szelv_vezetovas.jpg

 

_____________________________iniciale.jpg

Illusztráció: https://slideplayer.hu/slide/2119797/

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr4018487587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.09.11. 08:17:12

Enélkül a hétlap megtámasztás nélkül "beszitál(hat)na"* az adott tengely?

____________
*Nem tudok rá szakszót.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.09.11. 08:58:15

@gigabursch: Vakartam a fejem, hogy hol írtam lapokról, és mért pont hétről, de rájöttem, hogy te sem vagy gépírónő :) .

A szakmai kérdésre rátérve javaslom, hogy lapozz vissza egyet, és nézd meg figyelmesen a keresztezési középrészről készült képet! Jelesül a keresztezési csúcsbetét, és annak elejétől a könyöksínig tartó szakaszt figyeld meg! Ott ugye egyáltalán nincs anyag. Alátámasztás szempontjából nincs gond, mert a kerék jóval szélesebb, mint a sín, és van szakasz, ahol egyszerre halad a könyöksínen, és a csúcsbetéten is, de vezetés az nincs. A vezetősín a feladatát ezen a szakaszon végzi. Csupán technikai okokból van néhány aljnyi hossza, az igazi feladatot azon a másfél arasznyi helyen végzi, ahol a keresztezésben nincs vezetés.

És innen a válaszom. Gyökmenetben elvileg nincs jelentősége, hogy van-e egyáltalán vezetősín, mert a haladási irány miatt a letérő kereket a kerék alá "forduló" könyöksín visszavezeti. Más kérdés, hogy kapna egy kisebb ütést a kerék, de siklás nem lenne belőle. Csúcsmenetben viszont a könyöksínről lehaladó kerék haladhatna tovább a csúcsbetét bármelyik oldalán. A vezetősínre azért van szükség, hogy ez az irányválasztás ne a kerék "döntése" legyen.

gigabursch 2024.09.11. 09:11:21

@Pályamágus, a sínész:
Elsőre én se értettem, hogy mit nem értesz...
:-)

Igen, hátlap...

Köszi a választ, így már értem.
süti beállítások módosítása