Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

A kitérők rejtelmes világa IV.

2024. február 23. - Pályamágus, a sínész

Közjáték

 

A kitérős sorozat elején kellett volna megemlíteni - de talán most sem késő - néhány, kitérővizsgálat során szükséges tudnivalót.

Az egyik, hogy a kitérőnek is van eleje. Ez talán banálisan hangzik, de ugye emlékszünk még a vasútvonalak irányáról szóló bejegyzésre. Abban ugye megismertük, hogy a vasútvonalaknak is van irányuk, ami a kezdőszelvénytől a végszelvényig tart. Ez egészen addig nincs is összeütközésben a kitérők irányával, amíg a kitérő eleje a vasútvonal kezdőszelvénye felől van. Csakhogy az állomásoknak van végük is, nem csak elejük. Nos ebben az esetben a vasútvonal iránya, és a kitérő eleje egymással szembeni értelmezést kap. A kitérőnek mindig az az eleje, ahol a váltórész található, függetlenül attól, hogy az egybe esik-e a vasútvonal szelvényezés szerinti irányával.

Érdemes még tudni, hogy a kitérőn haladó vonatokat a kitérőn való haladási irányuk szerint az irányra vonatkozóan is szokás jelölni. A kitérő elejénél érkező járművet csúcsmenetben haladónak, a kitérő vége felől érkezőt gyökmenetben haladónak nevezzük. A csúcsmenetben haladást talán már nem is kell értelmezni, hiszen a csúcssín eleje felől, ahol a csúcssín legjobban el van vékonyítva, úgymond ki van csúcsosítva, az abból az irányból való közelítést jelenti, de mitől lesz gyökmenetes a gyökmenet?kitero_menetirany.jpgValamikor régen, amikor még nem volt elég fejlett a vasipar, a csúcssínek és a rá csatlakozó pályasínek egy gyökcsapon forgó illesztéssel csatlakoztak egymáshoz.

gyokcsap.jpg

Mára ilyesmiket már régen nem alkalmaznak, de a kifejezés megmaradt, miszerint a váltót a vonat a gyökcsap, pontosabban a valaha volt gyökcsap helye felől közelíti.gyokcsap_helye.jpg

Akik emlékeznek még a kitérők különféle fajtáiról szóló posztra, azoknak felvetődik a kérdés, hogy mi van az átszelési kitérővel, hiszen annak nem az elején van a váltó, ráadásul rögtön négy is van neki, de még abból is kettő-kettő a kitérő két vége felől szimmetrikusan. Nos természetesen erre is van szabály. Az átszelési, vagy ha úgy tetszik angol kitérőnek a két végét betűvel jelöljük. A kitérő "A" vége az állomástól távolabbi végén, a "B" vége az állomáshoz közelebbi végén található. Sajnos ennyire nem egyszerű, mert ez csupán a kitérő helyzetét jelöli. A szakmai nyelvezet viszont innen már a betűvel jelölt végétől indulva határozza meg a különféle alkatrészeket, de csak a kitérő közepéig. Onnan már átfordulva értelmezi szemben haladva. Például: "A" vége felől, jobb váltó, bal csúcssín. Nem baj, ha bonyolultnak tűnik, az átszelési kitérők megérnek egy önálló posztot, majd ott részletesebben áttekintjük a témát.

 _______________________________________

Illuszráció:

http://www.vasutallomasok.hu/index.php?o=showlanc&l=32366&f=3383

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr9318318673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.02.23. 13:55:10

Az eleje, vége logikus.
Viszont a gyök és a csúcs számomra(!) logikátlan, de ha ez a szabály, akkor ez a szabály...

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.23. 13:59:20

@gigabursch: Ne hagyd magad! Pontosan melyik rész nem tiszta? Lehet, hogy nem fogalmaztam elég egyértelműen.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.23. 16:52:28

@gigabursch: Üres hassal nehezebben értettem a kérdésedet, de azt hiszem, már kezd derengeni a "logikátlanság".

Na szóval. A kitérőn bármerről, bármerre haladsz, nem történik semmi, kivéve a váltórészen. Az az egyetlen szakasz, ahol ez nem mindegy. Csúcsmenetben a váltó állása rendeltetés szerüen terel a beállított irányba, de ellenkező irányban már nem a váltó "dönt". Praktikusan a váltó csak "alkalmazkodik" a körülményekhez. Ha jó irányba áll, nem történik semmi. Ha azonban a kitérő másik iránya felé áll a váltó, akkor a jármű kerekei "felvágják" azt. Na és szerintem ez a válasz a kérdésedre. Azért hívják a kitérő vége felől az eleje felé való közlekedést gyökmenetnek, mert a váltó gyöke az a pont, ahonnan már nem mindegy, hogy a váltó milyen irányba áll.

A váltófelvágás témaköre a kitérők általános ismertetése után fog következni, de a megértéséhez még meg kell majd ismerkedni a zárszerkezetekkel is, mert anélkül értelmezhetetlen lenne. Lesz még addig jónéhány poszt, de nem fogom elfelejteni :) .

gigabursch 2024.02.23. 18:00:27

@Pályamágus, a sínész:
Na, így máris logikus lett!
Köszönöm!

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.23. 18:24:04

@gigabursch: Én köszönöm, valószínűleg másoknak se volt egyértelmű!
süti beállítások módosítása