Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Pályafenntartás

2023. szeptember 14. - Pályamágus, a sínész

 

Vajon biztonságos? Ki szavatolja? Néha siklik, miért? 

Amikor történik valami esemény a vasúton, úgy elszaporodnak a "hozzáértők", hogy még a futballszakértők számát is képes meghaladni. Na de vessünk egy pillantást a valóságra. Vajon honnan tudjuk, hogy a vasút biztonságos, és nem lesz baj, ha vonatozunk. Először is egyáltalán nem biztos, hogy oda is érünk, ahova indultunk. Viszont nagyobb valószínűséggel fog megtörténni, mintha autóval, vagy mondjuk valamilyen egyszemélyes alkalmatossággal indultunk volna útnak. Talán azért is van hírértéke, ha vasúti baleset történik, és azért csak akkor tesz említést közúti balesetekről a média, ha megakad tőle a forgalom, mert amúgy mindennapos jelenség.

A valóság az, hogy a vasúti pálya - legalábbis Magyarországon - szigorú felügyelet alatt áll. Az erre vonatkozó szabályokat egy külön kis könyvecske tartalmazza, de nézzük, hogy ez mit is jelent a gyakorlatban.

Először is tudni kell, hogy a különféle rendeltetésű és igénybevételű pályákra különféle előírások vonatkoznak, de ez nem szakmai különbség, csupán a rendszeres vizsgálatok gyakoriságára és eszközeire vonatkozik.

A legalapvetőbb rendszeres vizsgálat, a vasútvonal gyalogos bejárása, amikor az azt végző dolgozó legfeljebb kéthetente, de vannak körülmények, amikor heti három alkalommal  megnézi, hogy a rögzítések, a pályatartozékok, úgy általában a pálya részletei rendben vannak-e. Ha nincs, akkor javítja, ha tudja, ha nem, akkor jelenti a vezetőjének, aki majd gondoskodik a megoldásról.

A következő szint, a beutazás. Bizonyára láttad már, amikor mindenféle ránézésre civil emberke csak úgy beül a mozdonyvezető mellé. Ezek az emberek pályafelügyeletet végeznek legalább kéthetente, de van ahol sűrűbben. Ők a pálya vonalvezetését, a különféle pályarészletek (pl.: jelzők, stb.) láthatóságát, a mozdony utazósebességnél tapasztalható mindenféle mozgását, és hasonló dolgokat figyelik. Ezt a vizsgálatot többféle munkakörben dolgozó emberek különboző gyakorisággal végzik. Erre azért van szükség, mert részint több szem többet lát, másrészt a vonat haladási sebessége mellett nem könnyű egyszerre megállapítani a hibákat, meghatározni a helyét, és arról jegyzetet is készíteni.

Vannak még olyan vizsgálatok is, amire nem is gondolnál. Ilyen például, az un. tavaszi gyalogbejárás, amit a pályafelügyeletet irányító emberek végzik, akik évente egyszer - olykor kétszer - gyalog járják végig a szakaszukat, és egy elég komoly hiánylati listát állítanak össze a látottakból, amiből azután karbantartási program készül. Ezen kívül vannak még időszakos vizsgálatok, mit például a kitérővizsgálatok, amikor havonta egyszer - az egészen alárendelt kitérők kivételével - egy mérőműszerrel a neuralgikus pontokon méretellenőrzéseket végeznek, valamint megfigyelik a kopási felületek változásait. Még ezen felül szintén havonta minden fontosabb út/vasúti kereszteződést megvizsgálnak, hogy belátható-e, műszakilag biztonságos-e, a jelzőeszközök rendben vannak-e. Ezek azok a vizsgálatok, amiket személyesen végznek a pályafelügyeletet ellátó dolgozók, de itt még nincs vége.52539742615_31db4e4120_b.jpg

Vannak még diagnosztikai vizsgálatok is. Ezek mindenféle rendes nagy vasúti kocsikra szerelt mindenféle mérőeszközöket jelent, amik különféle csoportosításban figyelik a következőket. Nyomtávolság, süppedés, irány, síktorzulás, de mérik a sínek állapotát ultrahanggal és örvényárammal is. Ezeket most nem tárgyaljuk ki, csupán az a fontos, hogy megértsük, a pálya biztonságáért nagyon sok munkát kell elvégezni, ezért sokkal biztonságosabb is, mint a közúti közlekedés. A képen pályadiagnosztikára kifejlesztett járművek láthatók.

A fenti vizsgálatok eredményeit felhasználva a pályafenntartás dolgozói végzik a karbantartást. Ez nem kevés munka. Később majd megismerkedünk a mindenféle kötőelemekkel és egyébb lehetséges amortizációs problémákkal. Ezek annyira nem kevés tennivalót adnak, hogy pár hét/hónap kimaradás után már sebességcsökkentések, de egy év elmúltával karbantartás nélkül biztosan balesetek lennének. Ezek nélkül a karbantartási munkák nélkül nem lennének kicserélve a törött csavarok, az elkopott sínek, a sérült aljak, nem lennének rendezve az elfolyó ágyaztai kövek, nem lennének kiigazítva a keletkező geometriai hibák, nem lennének cserélve, pótolva a jelzőeszközök, szóval felügyelet és karbantartás nélkül néhány hét, pár hónap alatt a vasúti pálya használhatatlanná válna.

Kijelenthetjük, hogy ha valaki azt mondja, hogy egy használatban lévő pályán nincs karbantartás, sőtt, esetleg már évek, évtizedek óta nincs, akkor az egy kivételesen nagy ostobaságot beszél. Sajnos ez a legszofisztikáltabb kifejezés. Akkora butaság, mintha azt mondaná, hogy a golfpályán már évek óta nincs lenyírva a fű. Ha nincs, akkor az nem golfpálya, még akkor se, ha sok éve még az volt.

Tudjuk meg, hogy merre járunk!

 _______________________________________________________

Illusztráció:

https://www.flickr.com/photos/71790107@N06/52539742615/

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr5518214071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DDQ · https://www.facebook.com/Menetszel2016/ 2023.09.15. 20:06:55

Jó kis tudásmorzsák, élvezettel olvasom. Köszi

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.09.16. 07:52:53

@DDQ: Örülök, és köszönöm. Hamarosan jön a következő.

Carada 2023.10.06. 06:15:58

Köszönöm a blogodat, szerintem hiánypótló a vasúti témák között. Remélem, az alap infók után is érdekes, de olvasható marad, drukkolok! :-)
A témához kapcsolódva: sokszor látom a kedves gyalogosok által használt "illegális" átjárókat, ahol évek gondos munkájával széttapossák a zúzottkő ágyazatot. Mondom, évek munkájával, mert évekig lehet látni az egyre jobban szétterülő köveket. Ezek nem jelentenek akkora problémát, hogy javítani kelljen őket?
Meg persze felmerül a kérdés, hogy nem lenne-e érdemesebb egy korlátos átjárót odarakni... Tudom, nem mindenhova lehet olyat építeni, de ezek jellemzően lakott területeken vannak, ott talán nem 160-as a pálya.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.10.06. 10:34:47

@Carada: Köszönöm a megerősítést! Az ihlet egészen más témából származik. Innen: www.youtube.com/@urkutatasmagyarul/featured
Én sajnos nem tudom olyan szórakoztató formába önteni az ismereteimet, de talán így is jó lesz. A motivációt pedig az adta, hogy mindenfelé megjelentek bármilyen vasúti témával kapcsolatban is olyan "szakértői" cikkek, amikről lesírt messziről, hogy a szerző csak terepasztalon látott vasutat. Ha sikerül az átlag laikust csak kicsit is tájékozottabbá tennem, akkor elértem a célom. Én is örültem, hogy valaki végre érthetően mesélt az űrkutatás rejtelmeiről. Azt hiszem hálával tartozom neki.Ha esetleg ismered, ádd át elismerésemet :) !

Mielőtt megválaszolnám az illegális átjárók problematikáját, a végéről kezdem. A vasúton alkalmazott sebességnek semmilyen köze sincs ahhoz, hogy a vágány épp hol halad. Az alapvetés az, hogy ez egy üzemi terület, ahol idegenek nem is tartózkodhat(ná)nak. Innetől fogva meg ugye nem is ütheti el őket a vonat akár mennyivel is megy.

És most a realitás. Az illegális átjárókkal szembeni alapvetés, hogy meg kell szüntetni. Ez ment is, amíg a pályafenntartának volt elég dolgozója. Ma már ilyesmire nincs kapacitás. Az illetékes pályamesterek általában mérlegelik, hogy a letaposott ágyazat okoz-e műszki problémát, vagy nem. Ez a felépítmény jellegétől függ. Erről hamarosan fog megjelenni poszt. A címe "Végtelen síneken" lesz. Már megírtam, de még dolgozom rajta. Most nem taglalnám, a lényeg, hogy van, amikor megtámasztják az ágyazatot elfolyás ellen mondjuk használt betonaljakkal, vagy bontott peronelemekkel. A lényeg, hogy a pálya biztonságos maradjon.

Ami az esetleges kiépíthetőséget illeti, egy jogos felvetés. Sajnos a fejtúltengés folyománya a fejetlenség. Alig akad próbálkozás, ami átmegy - szakmai berkekből sosem -, ha átjárólétesítés vetődik fel. A döntéshozók abból indulnak ki, hogy amihez nem járultak hozzá. azért nem is felelősek. Ha tehát nincs átjáró, akkor azon nincs baleset, tehát azért nem felel, ha aláírta a létesítést. Elég demagóg, mert így is átjárnak, de most nem azt nézik, hogy jön-e a vonat, hanem azt, hogy miben botolhatnak meg. Hát itt tartunk ma, és még sokáig így is lesz, amíg nem történik radikális fejátrendezés, de most nem akarok politizálni.

gigabursch 2023.10.08. 12:32:10

Köszönöm, hogy Hampló blogján felhívtad a figyelmedet a blogodra.
Úgy látom lesz itt mit olvasnom.
:-)

@Pályamágus, a sínész:
Gyalogbejárás:
A mai műszeres vizsgálati lehetőségeknél mi az a többlet, amit egy gyalogbejárás tud (nyilván a rászánt időn és költségen kívül)

Illegális átjárók:
Itt azért arra fel kell hívni a figyelmet, hogy akár a vad, akár az ember nem ok nélkül jár át szélesen kijárt-kitaposott ösvényen valahol.
S ha ekkora az átjárási igény van valahol, akkor ott a helyes cselekvés nem feltétlen az hogy "mindent is lezárunk", meg bírságolunk, hanem feldolgozzuk a közlekedési igényt és igyekszünk értelmes megoldást keresni.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.10.08. 18:22:14

@gigabursch: Üdvözöllek a kisokoson! Remélem nem unod el hamar!

Gyalogbejárás. A műszeres vizsgálatok mindenütt felületesek a precizitásuk ellenére, vagy épp azért. Ez később egy poszt témája lesz, most csak annyit, hogy mondjuk a műszeres vizsgálat kimutat egy nyombővülést, de ez csak annyit tesz, hogy a nyomtáv a megengedett értékeken belül, de szélesedni kezdett. Azt a műszer már nem tudja, hogy sérült a síntalp, vagy elnyíródtak az alátétlemezek nyomtávtartó bordái (ezeket nem így hívják, de majd később elmagyarázom), esetleg a betonaljak betétjei használódtak el,vagy eltörtek az aljak. Olyan is van, hogy a műszeres vizsgálat alapján semmi gond sincs, de a gyalogbejárás során megállapításra kerül, hogy kezdődő alépítménykárosodás nyomai láthatók, amit ha időben kezelnek, nem alakulnak ki olyan hibák, amik más elemeket is károsíthatnak. És akkor még nem is beszéltünk a rutinról. A bejárást ugyan előírt beosztású személyek végzik, sosincsen pályakezdőkből álló csapat. Ez egy jó lehetőség arra, hogy a fiatalabb generáció úgy ismerkedjen a szakmával, hogy azt a beosztot fizikai állomány nem hallja. Magyarul, nem derül ki,hogy az iskolában olyanok oktatnak, akik nem tudják, mert akik tudják, azok csinálják :) .

Illegális átjárók. Nos, ezt ítéld meg magad. Mivel az én sztorim, de nem csak én szereplek benne, így egy messzi messzi galaxisban. Szóval adott egy település, amit keresztül szel a vasút. Az egyik oldalon lakóövezet, a másikon üzletsor, piacték, miegymás. A köztük lévő illegális átjárót többen használják a mai napon is, mint a 300 méterrel évő legálisat. A pálya mindkét irányba jó kilóméternyit egyenes, a pályasebesség 100 km/h. Készítettem egy tanulmányt az átjárás tényéről, veszélyeiről, megszüntetésének lehetetlenségéről, a kiépítés lehetőségeiről, javasolt műszaki megoldásokról. A helyszínről készítettem fényképeket, felszinteztem kerszbe, hosszába, és mivel tudtam, hogy szakmai berkekből hiába próbálkoznék, elvittem az önkormányzatnak. Az kapott rajta, kihívta Közlekedési Hatóságot. Azok a létesítést támogatták. Vasút részről hallgatás. Új bejárás. A hatóság kötelezte a vasutat a kiépítésre, mIre a vasút visszadobta, hogy az átjárási helyszín nem tökéletesen vízszintes, akadálymentes átjárás nem létesíthető (amúgy de, még a módját is leírtam), ezért nem lesz átjáró és pont. Azon a helyen gyerekkocsikat emelgetnek át kismamák, mert egyszerüen a településszerkezet nem teszi lehetővé a tolerálható kerülővel történő szabályos átkelést. Az intézkedés az lett, hogy kitetek mindkét oldalra egy-egy táblát, hogy tilos átjárni. Na ez csak egy sztori, de betű szerint igaz. Nem kirívó esetről van szó, mindennapos történet különféle témakörökben.

gigabursch 2023.10.08. 19:33:02

@Pályamágus, a sínész:
Attól nem félek, hogy elunom, attól viszont igen, hogy lesz, ahol - intelligens ember módjan(!) - erős nézeteltéréseink lehetnek.

Megoldjuk.

Amit az alépítményről meg a szemléről írtál, az most ők pont aktuális Biatorbágy - Tatabánya térségében.
No, itt most nem is a csámcsogás érdekel, sokkal inkább a leromlási és a javítási folyamat, szigorúan szakmai/műszaki szempontból.
Ez akár egy vagy több bejegyzés témája is lehet.

gigabursch 2023.10.08. 19:34:34

@Pályamágus, a sínész:
Legalább ilyen izgalmas kérdés az átjárók kialakítása, amivel kapcsolatban elhiszem, hogy vannak szabványok, de majd ha sor kerül rá, akkor rámutatok az életszerűtlenségére, sőt, életveszélyességére.
Ha nem veszed sértésnek.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.10.08. 21:23:24

@gigabursch: Sajnos tény. hogy nálunk a vasút sokkal inkább politika, mint szakma, de ezt a blogot szakmai ismeretterjesztésként írom, az meg nem nézeti kérdés. Nem pontosan értem mire gondoltál, de meg fogjuk látni.

Biatorbágy-Tatabánya rohamfelújításáról. Nem tudom, ezért nem foglalok állást abban a tekintetben, hogy pontosan melyik pályarésznél milyen problémák vannak. Azt olvastam sokfelé, hogy lesz egy 3-4 hetes totális vágányzár, ami csaupán abban az esetben érthető szakmailag, ha valami egetrengető alépítményt érintő beavatkozás történik. Például beépítenek, vagy kicserélnek egy nagynyílású vasbeton hidat, vagy megtalálták a nyomvonalon és biztonságba kell helyezni Attila koporsóját, esetleg egy magastöltési részen autópályaátvezetés épül, vagy valami hasonló. Itt meg kell jegyezni, hogy amikor jó pár éve Győrött épült a vasút alatt városi környezetben a 2x2 sávos közúti aluljáró, akkor is meg lehetett oldani, hogy a vasúti közlekedés kisebb sebességcsökkentéssel, de folyamatosan fennmaradjon.
Ha ez esetben ilyen nincs, akkor politikai indítékot vélek felfedezni, jelesül, hogy olyan környezetet kell generálni, ami akkora kellemetlenséggel jár, ami már komoly politikai feszültséget gerjeszt az átépítést elrendelővel szemben.
A kétvágányú pályák valójában párhuzamosan futó egyvágányú pályák. Annyira, hogy egyesével is tökéletesen használhatóak, és használják is alkalmasint, mert a biztosítóberendezésen az alkalmazott menetirány is fordítható. Tehát, ha nincs semmi olyan nagykiterjedésű elkerülhetetlen és megoldhatatlan műszaki akadály, ami egyszerre teszi szükségessé a teljes vasúti keresztmetszet elbontását, akkor a kétvágányú vágányzár teljesen indokolatlan, csupán szándékos feszültségkeltés. Na ezt szerettem volna elkerülni, ez nem politikai blognak indult, de sajnos nincs épkézláb magyarázat. Még pár szakmai megjegyzés. Az érintett térség műszaki problémáit a helyben illetékes szakmai dolgozók már nagyon sok éve ismerik, biztos vagyok benne, hogy évek óta tartó szélmalomharcot is vívtak a felújítás megkezdéséér, és abban is biztos vagyok, hogy ezeket fiskális okokból rendre el is halaszttatták velük. A fizika viszont előbb-utóbb erősebb lesz a főkönyvi mérlegnél, és benyújtja a számlát. Na ez történik most.

Útátjárók kérdése. Természetesen érdekel a véleményed, de szerintem jegeljük pár napra. Megírtam, de még nem találtam elég nívosnak az erről szóló posztomat. Nem ez következett volna, de előre veszem, és pár napon belül élesítem. Azt javaslom, ezt a témát ahhoz csatlakozva tárgyaljuk. Remélem nem probléma!
süti beállítások módosítása