Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Helymeghatározás

2023. szeptember 17. - Pályamágus, a sínész

 

A közúti diszpécserek munkája nem lehet egyszerű. Bár nem ismerek egyet sem, de képzeljül el, hogy a következő telefonra kell reagálni.

- Hallo! XY vagyok, itt vagyok valahol egy főúton Pirézváros és Bp. között, és van itt egy fa, ami bedőlt az útra, és alig lehet kikerülni.

Na erre varrjunk gombot! Jópársok kolométer, nem tudjuk, hogy melyik útvonalon közlekedve, és melyik várostól mekkora távolságra. Persze kérdésekkel lassan lehet közelebb kerülni a probléma helyéhez. Az utazással töltött időből besaccolja a valószínűsíthető útszakaszt, aztán kiküld arrafelé egy útellenőrző kocsit, vagy megkéri a rendőrjárőrt, hogy nézzen már el a valószínűsíthető helyszín felé, aztán majdcsak kiderül, hogy hol is van a probléma.

Hát a vasúton ez nem így van. A vasúti diszpécsereknek nem kell ennyire kreatívnak lenniük. Egy helyszín behatárolására két alapadatot használnak.

Az egyik a vasútvonal meghatározása. Ezt lehet a vonal számával, lehet a vonal két végének állomásait megnevezve (pl. Bp.-Pirézváros), vagy a konkrét állomásközt megnevezve (Pusztakotkodács-Tápiókopogács). Innen már lehet tudni, hogy melyik vonalon járunk. A második adat, a szelvény száma. Erről azt kell tudni, hogy a vasúti pályák nem kilométerekre vannak osztva, hanem hektométerekre, vagyis száz méterenként van elhelyezve egy számozott betontömb, ez a szelvénykő (vannak egyéb megoldások is, de ez az alapértelmezett), amin a vonal kezdőpontjából kiindulva egyesével emelkedő számozással halad a végpont felé. 23787586_6265d176f7ee253f83c2b281264ed295_xl.jpgEz fontos, mert a számozás irányából egyéb adatok is következnek. Innen már tudjuk, hogy nagyjából hol a megjelölt hely, de ezt még pontosabban is ki lehet fejezni. Ez úgy történik, hogy meghatározzuk a vasútvonalat, a meghatározandó pontot megelőző szelvényszámot, és hozzátesszük plussz megjelöléssel azt a méterszámot, amivel meghaladjuk a kerek szelvényértéket. 

Eddig volt a helymeghatározás, de nézzük egy kialakult probléma pontos helyének meghatározását. 

Van egy pályahiba, vagy egy leesett doboz, vagy egy leszakadt áramszedő mondjuk a:

200-as vonal 134+50-es szelvényében a jobb vágány bal sínje mellett.

Lefordítva, a 200-as vasútvonal kezdőpontjától 13 kilométerre és 450 méterre a két vágány közül a szelvényezés szerinti jobb oldali vágányán, szintén a szelvényezés szerinti bal sínszálját érinti a probléma. Amikor a riasztott készenléti egység a helyszínre vonul, akkor már tudja az állomásközt, tudja, hogy a 134 és 135 szelvénykövek között félúton a jelzett vágány, jelzett sínszálja mellett keresi a problémát. Ez talán egy kicsit bonyolultnak hangzik, de annyira pontos helymeghatározást tesz lehetővé és olyan egyszerű és félreérthetetlen módon, hogy nem is lehetne jobb megoldást találni.

 ________________________________________________________

Illusztráció:

https://indafoto.hu/central01/image/23787586-6265d176

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr2818214175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.07. 06:41:41

"annyira pontos helymeghatározást tesz lehetővé és olyan egyszerű és félreérthetetlen módon, hogy nem is lehetne jobb megoldást találni."

És még GPS sem kell hozzá.

"Amikor a riasztott készenléti egység a helyszínre vonul"

Vasúti járművel vagy országúton, ha a sín mellett egyáltalán van?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.10.07. 08:04:58

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A GPS még ma sem megbízgatóbb, mint a szelvényezési rendszer.

"Vasúti járművel vagy országúton, ha a sín mellett egyáltalán van?"
- Az egyik hozzászólásom: vasutrol-barkinek.blog.hu/2023/08/31/vajon_min_jar_a_vonat
- A másik.: Minden eset egyedi elbírálás alá esik. A készenléti egységek lehetőség szerint közúton közlekednek, hogy ne akadályozzák a vasúti forgalmat. Ezért a pályafenntartási szakaszokon általában legalább az egyik gépkocsi összkerekes jármű. Van lehetőség vasúti jármű használatára is, ha semmi más nem lehetséges, de akkor már súlyos problémáról beszélünk, ami mellékessé teszi a menetrend betartását. Elég sokszor előfordul, hogy a karbantartóknak gyalogosan kell megközelítenie a megjelölt helyszínt, de ez többnyire pár száz métert jelent, mert a vasútvonalakat eség sűrűn keresztezi, vagy megközelíti út, felül-, vagy aluljáró.

amundsen 2024.02.01. 18:42:24

Nem csak bölcsészek olvassák ezt a remek blogot. Bár rendesen tartom a számat, mert kifejezetten öröm az ilyesmi. Határozottan üdítő dolog olvasni.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.02. 10:28:11

@amundsen: Remek blog? Köszönöm! Örülök, ha tetszik.
Miért is "tartod a szádat"? Ha kérdésed van, tedd fel nyugodtan. Ha nem tudok válaszolni úgyis megmondom, senki sem tudhat mindent. Ha viszont valamit rosszul írtam, vagy hivatkoztam, akkor meg feltétlenül szólj, mert van épp elég tudálékoskodás a neten, nem kívánom szaporítani, meg aztán ez egy nagyon összetett szakma, mindenki tud még tanulni hozzá egy keveset. :)

amundsen 2024.02.02. 14:27:27

@Pályamágus, a sínész: Én csak szájtátni járok errefelé. Teljesen más a szakmám. Élvezetes dolog olvasni, ennyi az egész.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.02. 16:03:14

@amundsen: Ez esetben böngéssz és kérdezz, ha valami ködös! Az a célom, hogy közérthető legyek. Ha valaki nem érti, akkor nem sikerült. Fejlődnöm kell. :)

amundsen 2024.02.03. 15:15:03

Nem kérdezek, csak figyelek. Príma előadó vagy. Egyetemi katedrán a helyed. Ott hasznosulsz a legjobban.

amundsen 2024.02.03. 15:21:39

Tényleg teljesen más a szakmám. Én mérgezés ügyben utazok. Minden tiltás ellenére bevittem B. nejemet egy élelmiszerüzembe. Megkérdezte, hogy mi az a szürke massza. Véletlenül kiköptem, hogy az virsli. Komoly következménye volt. A vasút sokkal romantikusabb.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.03. 16:30:31

@amundsen: Köszönöm az elismerést, de ennyi talán elég is. Nem igazán vagyok hozzá szokva, így kissé zavarba ejt.

Az egyetemi előadásról az jut eszembe, hogy ha ilyesmikről akarnék ott beszélni, akkor minden bejegyzésemhez (na jó, talán a szelvényezéshez nem), tartozna egy kisebb gyüjtemény képlet. Ha ide írnám őket, akkor a találati számlálóm előtt lenne egy mínusz jel. Hidd el, nem érdekelne senkit.

Azt a kihíváts tűztem magam elé, hogy megpróbálok olyan egyszerűséggel és közérthetőséggel beszélni a vasúti pályákról, ahogyan csak lehet. Azt szeretném, ha hétköznapi lelkes érdeklődők hozzájutnának a tudásomhoz - bármilyen kevéske is -, és ha nem is válnak tőle szakemberré, kapnának némi hiteles rálátást a valódi műszaki hátterekre.
Abból indult az ötlet, hogy annyi mérhetetlen ostobaságot olvastam a sajtóban bármilyen vasúti eseménnyel kapcsolatban, hogy már szinte fájt. Én tudom, hogy a rendőr-postás-vasutas felsorolás hülye-hülyébb-leghülyébb kontextusában sokan érzik magukat fenomenális szaktudásúnak (ez sajnos néhány magas poszton himpellérkedőre is erősen vonatkozik, és ez látszik is a cégen), de azért talán tudok néhány meglepő információval szolgálni. Végülis ez is csak egy szakma. Ha én meg tudtam tanulni, másnak sem okozhat gondot néhány apróság elsajátítása, ha érdekli.

Ha úgy gondolod, hogy a vasút romantikus az élelmiszeriparhoz képest, akkor lenne egy kérdésem. Ez mindenre vonatkozik, vagy a vidéki kis vágóhidaknál, maszek henteseknél előfordulhatnak ehető húsárúk is? Eléggé ragadozó típus vagyok, de nálam a hús még mindig állati izomszövetet jelent, és szeretném is még sokáig ebben a tudatban élni az életem. :)

amundsen 2024.02.03. 19:23:37

@Pályamágus, a sínész: Nincs erre jó válaszom sajnos. Ez az élet nem romantikus része. Sajnos az van amit az élelmiszertermékek össszetevőin olvasol. Azért is romantikázok az ilyen blogokon. Nyilván én is pénzből élek.Sajnos azért vannak szerte Európában a gazdatüntetések is. Nem hülyék ők, és mi sem áll tőlem távolabb, mint a politizálás. Kellemesen el vagyok a vasúttal. A gazdatüntetések pedig sajnos annyira a szívem szerint valók, mint kajával élő embernek, hogy ezt inkább hagynám , ha elfogadod. Elnézést.

amundsen 2024.02.03. 19:29:00

Tényleg nagyon elnézést kérek. Mindenki lenézi a gazdákat. De én meg akkor is szeretek enni, ha leparasztoznak. Elnézést a politizálásért, szívesen és köszönettel olvasom tovább a blogot a vasútról.

amundsen 2024.02.03. 19:38:56

@Pályamágus, a sínész: Eszem ágában sincs kötözködni. Szimplán kellemesen elolvasgattam végre, semmi több. Akkor is azt mondom, hogy tessék olyan kedves lenni felállni arra a pódiumra. Egyáltalán nem könnyű. Komoly feladat, borsózik tőle az ember háta. Ön komoly ember. Szíveskedjék meglépni. Egyáltalán nem kellemes dolog a sok telcsinyomogatóval szemben, de tegye meg ! Hosszútávon az értelem győz !

amundsen 2024.02.03. 19:43:58

Ha meglépi, teljes szimpátiával elbeszélgetek önnel bárminemű kajáról. De kérem, hogy szíveskedjék felvállalni ezt a vasút ügyet. Vacak dolog. Próbálja meg. Professzori szinten adja elő amit tud.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.03. 21:35:22

@amundsen: Nálam a gazdák nem szorulnak védelemre. Egyetértek velük, és remélem, hogy kitartanak, amíg ez az egész agyroppant ostoba Woke-őrült gittegylet összedől. Tudom, hogy egy darabig nem lesz egyszerű az élet, de utána viszont nagyonis. Szép lassan megfő a világ a degeneráció világvallásában, csak hogy ma még legyen kicsit jó, de nem lesz. Ha egy épület már menthetetlen, akkor romba kell dönteni, és újat építeni akkor is, ha egy darabig a szabad ég alatt kell aludni. Ilyen egyszerű, és akkor most már én is hagyom a politikát, mert ez a blog nem erről szól.

Tanítani akkor sem tanítanék, ha minden feltétel adott lenne hozzá, egészen odáig, hogy az oktatási intézmény mellett lakom, amúgy nagyon nem.
Még a végén elkotyognám az igazságot a cég "működéséről", és hamar lapátra tennének. Most még lehet szabad a szám, mert van vállalkozásom, ami jobban fizet, ha esetleg ki is rúgnának, anyagilag jót tennének velem, de már nincs szükségem pénzre. Tudom hogy kell megkeresni, és ha épp kell, hát meg is keresem. A vasút egy elég összetett szakma, kevesen értenek hozzá kellő mélységben, és egyre kevesebben is lesznek. Manapság az az elvárás, hogy ki legyenek szolgálva a légbőlkapott ötletek. Nem igazán kedvelik azokat, akik tudnak számolni, meg azt is tudják, hogy milyen problémákat milyen eszközökkel, és milyen anyagokkal lehet megoldani.

Azt, hogy komoly lennék, inkább nem kommentelem. Ebben a cégben csak úgy tudja megőrizni valaki a józan eszét, ha végtelen humorral fogja fel, máskülönben vagy meghülyül, vagy idő előtt leadja a szerelést.
Amikor dolgozni kezdtem a nyolcvanas évek végén, épp ősszel áltak neki egy kétszintes épület felújításának. Ősszel! Ez lett volna a kisebbik gond, de ugye mivel is kellene kezdeni, hát azzal, amihez épp ráér a szakember. Festéssel. Két hét múlva jöttek a villanyszerelők, és bevésték az új hálózat köpenycsöveit. Ha végignézek a jelenleg tapasztalható dolgok tárházán, az akkori felújítás a tudományos logisztika iskolapéldája volt. Manapság olyan alkatrészeket cserélünk ki évente többet is, ami azért megy tönkre, mert a karbantartásához szükséges eszköz tönkre ment, és nincs másik, mert spórolunk. A probléma csak az, hogy az a bizonyos eszköz kevesebbe kerül, mint egyetlen egy kicserélt alkatrész, márpedig többet is ki kell dobni. Amikor azt mondta a Lézer Jani, hogy ne handabandázzanak, hanem újítsák fel az 1-es vonalat, akkor meg hőbörgés volt, hogy miért szól bele egy politikus. Ezzel elvben egyetértenék, csak az a baj, hogy neki volt igaza. Nagyon nagyon hosszan tudnám sorolni azokat a tényeket, amik miatt nem megy rendesen nálunk a vasút, de tilos, mert nalunk az a problémák megoldásának eszköze, hogy nem szabad beszélni a problémákról, és ezt írásba is adják. Alá is kell írni, hogy tudomásul van véve.

Nem, azt hiszem teljesen felesleges optimizmus a hosszútávú javulásban bízni. Ugyan az lenne a megoldás, mint az EU-val. Szakmai alapokon kellene újraszervezni, figyelmen kívül hagyva a lózungokat, előtérbe helyezni a valós igényeket, és arra felépíteni egy kiszolgáló adminisztrációt és szakmai vezetést, mert most épp fordítva van. Arra nincs ember, hogy meghozzon egy szükséges döntést, de arra akad több is, hogy ellenőrizzen egy teljesen felesleges intézkedés betartását. Ha pedig fiskális okokból át kell gondolni a kiadásokat, akkor mindig a szükséges felújítási keretet szabdalják, mert arról nem tudják, hogy mire való. Pont úgy, ahogy a gazdákhoz állnak. Azt hiszik, hogy a mezőgazdaság egy bájos vidéki hobbitevékenység, nyugodtan el lehet lehetetleníteni, mert ugye az élelmiszer a szupermarket hűtőjében terem, gazdákra nincs is szükség.

amundsen 2024.02.03. 22:12:59

Ne bízz abban, hogy senki vagy. Príma szakember vagy. Ilyenből sajnos kevés van. Profik kellenek ezerrel. Belőlük van sajnos nagyon kevés.

amundsen 2024.02.03. 22:23:19

Hú de lenyűgöz a profizmus. ( Még véletlenül sem vagyok Barbi baba, félre ne értsük egymást.) Egyszerűen nagyon ritkán találkozok ilyen hihetetlen profizmusssal. Szerintem bámulatos a szakszerűséged. (Tényleg nem vagyok izé. Három gyerekem és hét unokám van. És imádom a feleségem.

amundsen 2024.02.03. 22:32:52

@amundsen: @Pályamágus, a sínész: Tökéletesen szabatos az előadása. Senki nem szeret színpadkodni, az amaradjin a ripacsoknak. Viszont sajnos kénytelen az emberfia tanítani. Önnek nagyon kiváló adottsága van hozzá. Úgy olvasom önt, mint egy izgalmas könyvet. Ön kiváló tanító ember lesz. Pedig tényleg sem buzeránt, sem más jellegű nem vagyok. Öröm ilyen előadást elolvasni.

amundsen 2024.02.03. 22:41:11

Németül élek, azért ez a tegeződünk.-magázódunk. Amúgy tudok tegeződni, nehogy sértődés essék, de itt szó szerint professzori szintű előadást olvastam. Tényleg nem nagyon vagyok izé( sőt egyáltalán nem). de ilyen szintű profizmussal még a hobbiból vásárolt könyveimben sem olvstam. Engedtessék meg egy tisztelgés A tudás, az tudás.

amundsen 2024.02.03. 22:47:49

Nekem csak hobbim a vasút, mint az asztalosság. Ön(te?) minden könyvemnél profibban veszi ezt le. Elnézést, ha zavartam(zavartalak) Iszonyúan jó a stílusod, okvetlenül katedrára való. Szerintem..

amundsen 2024.02.03. 22:53:41

Még véletlenül sem vagyok izé, sok évtizede rajongok a feleségemért. Manapság már sajnos olyan hülye világ van, hogy ezzel kell kezdeni. Ez nekem abszurd. Nagyon közérthető az előadás. Igazi szakmunka.

amundsen 2024.02.04. 08:58:05

@Pályamágus, a sínész: Az élelmiszer valóban nem a hűtőben terem.Sok évtizedes gond ez, óriási probléma ez, csak a látszat, hogy ezek az emberek bulizni járnak traktorral. Korántsem. Egy igazi gazda a hét mindennapján dolgozik. Kőkeményen, mert ott nincs bocsika. Van olyan termelési ág, ahol egy évben csak összesen legfeljebb harminc nap a munkaidő. Ha nem vagy vegán, akkor azt tanácsolnám (elnézést, hogy okoskodok) : végy egy kisebb lapockát, süsd meg lassan zsírban, aztán azt eszegesd olyan kenyérrel amiben liszt, víz, só és élesztő, vagy kovász van. Kevés ilyen termék van.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.04. 09:50:59

@amundsen: Örülök, hogy tetszik a blog, köszönöm az elismerést is, de legyen elég a méltatásból. Egyáltalán nincs rá igényem, és szerintem alaptalan is. Amiket írok, az csupán ismeretterjesztési szinten elegendő. Egy vasútépítő technikumban már nagyon kevés lenne az oklevélhez, egyetemen meg legfejlebb a bájos szépelkedéshez elegendő. Legyen annyi elég, hogy így van.

Ami a tanítást illet. nézzük távolabbaról. Műszaki emberek barátja a matematika, számoljunk! Ha a blog kiteszi a posztot a címlapra, akkor van párszáz találat. ha cicafésűkről írnék, akkor lenne párezer. A találatokból lett eddig a blog indulása ('23. aug. 28.) óta összesen 7, az az hét követő. Ez tényszerűen azt jelenti, hogy nagyjából pár lelkes érdeklődőt leszámítva teljesen érdektelen. A számok makacs dolgok. Ugyan miért kellene ezzel szembesülnöm egy tanintézményben?
Sc/kb a harmadánál, felénél tartok azoknak a dolgoknak, amiket szeretnék bemutatni, pontosabban lehet riasztó háttértudományok nélkül. Ha kifogyok a témákból, lehet, hogy csinálok belőle egy honlapot, ami élvezetesebben kereshető, meg esetleg több képpel meg kisebb videókkal kiegészíthető. Nem tudom, a jövő zenéje. Lehetne esetleg nyomtatott formába önteni tematikusabban szerkesztve, de ahhoz nem igazán értek, nincs is ilyen elhatározásom, de nem is zárom ki. Ha valakit ilyen szinten érdekel a dolog, megtalálja, de nem látok rá akkora igényt, a nyomtatás pedog nincs ingyen.

Mezőgazdaság.
Az egyik lányom agrármérnök, én is vidéken élek, van egy kevés rálátásom a dologra. Nekem van fa az udvaromban, amin gyümölcs terem, van szőlő is, stb. Nem gondolom, hogy a zöldségespulton terem. Fentebb írtam, hogy ragadozó típus vagyok, de szeretem a vegánokat, mert több hús marad nekem. Engem nem zavar, ha ők legelésznének, jóétvágyat nekik!
Ja a kenyér kovászos, az élesztős meg valami más. Az is lehet jó, de olyan mint a laktózmentes tej, a növényi tejszínhab, meg a többi mellébeszéléses hamisítvány. Egy pár évig hobbiztam sajtkészítéssel. Tudom, hogy annyiból nem jön ki a sajt még anyagköltségben sem, amennyiért a boltban adják, tehát hamisítvány. Azért jö dolog foglalkozni természetes dolgokkal, mert nem szakad el az ember a valóságtól.

amundsen 2024.02.04. 10:42:50

@Pályamágus, a sínész: "szeretem a vegánokat, mert több hús marad nekem " Ez nagyon jó szöveg, engedelmeddel ellopom. Az élelmiszer sajnos borzalmas. A sínek és vasutak környékén talán nincs nincs ilyen csalás, jó is olvasni az ilyet. Nagyon régen mondtam, hogy amiben négynél több összetevő van az méreg. Sajnos én méregkeveréssel keresem a pénzemet. A kereskedők kényszerítenek bele, őket meg a vevők. Sokkal megnyugtatóbb sínekről és talpfákról olvasni. Az legalább tiszta ügy.

amundsen 2024.02.04. 10:53:41

Sajnos Magyarországon, magyarul kiadni könyvet nem nagyon lehet. Kicsi nyelv, túl-nagyok a költségek, az írónak legfeljebb húsz-harmincforintos órabére maradhatna. Annyiért kiflit sem lehet venni.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.04. 19:18:20

@amundsen: Nem tervezem könyv kiadását, csupán elmélkedtem róla. Ha esetleg mégis megteszem, akkor sem a pénzért. Az elvárt életszinvonalamhoz elegendő pénzem van, és nem szállok el, csak mert megengedhetnék magamnak többet is. Nem vagyok hajlandó azért többet dolgozni, hogy költhessek olyan dolgokra, amik nélkül remekül megvagyok. Ez a világ a hülyékből meg a sznobokból él, én viszont szórakozom rajtuk, ahogy élet-halál kérdést csinálnak egy épp aktuális telefonból, meg hasonló hanyagolható dolgokból.
süti beállítások módosítása