Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Síntörténet röviden

2023. október 05. - Pályamágus, a sínész

 

A vasúti pálya sínjeiről már esett pár szó, most essen arról is, hogy miként lettek olyanok, mint manapság láthatók.

Kezdetben a sínek a talpfákhoz hasonlóan fából voltak. Nem lehettek valami strapabíró megoldások, de bizonyára hatékonyabb mobilitást biztosítottak, mint ha ugyan ezt a szállítást kordékkal akarták volna megoldani. fasin.jpg

 

Következő lépés a fektetett "C", vagy "U" szelvényre hasonlító öntöttvas sín volt.reynolds_sin.jpgItt még nem a kerekek próbáltak meg a két sínen belül maradni az un. nyomkarima segítségével, hanem a sín biztosított kétoldakli vezetőélet az amúgy hétköznapi vasalt élű kerekek számára. Az előzményekhez képest nagyságrendi előrelépésnek számított. Nem kellett még a szállítóeszközöket speciális kerékkeresztmetszettel ellátni, a pályát elhagyva elvileg az egyszerű úton is haladhatott, elég volt a kerekek egymáshoz képesti távolságát, a nyomtávolságot szigorúan kialakítani. A másik előny a pálya kopásállósága volt. A fához képest a vas szinte elpusztíthatatlannak bizonyult.

A megváltozott körülmények egyre nagyobb terhelhetőséget biztosítottak, de ezzel együtt járt egy kínos probléma. Míg a kezdetleges "U" alakú vezetővályú lassú haladásnál elfogadható vezetést biztosított, az egyre jobban megrakott járművek kerekei az alacsony vályúból könnyen felkaptak. Ekkor következett be a következő nagy ugrás. Szakítottak a vegyesen használható kerekekkel, és a folyamatos tisztítást igénylő vezetővályús kezdetleges sínt, egy nagyságrendekkel nagyobb terhelhetőségű "L" keresztmetszetű öntöttvas sínre cserélték. szogvassin.jpgEzzel együtt megjelent a kerekeken a korábban említett nyomkarima. Evvel is voltak különféle próbálkozások, míg elnyerték jelen formájukat, és mára már a belső nyomkarimás kerekek az egyedüli megoldások. 

Sokáig itt sem állt meg a fejlődés, a következő próbálkozás egy egészen egyedi megjelenésű, mára már mulatságosnak mondható sínformában öltött testet.halhas_sin.jpg

Ezek a sínek pontos aljkiosztást tettek szükségessé, és ebből adódott is a következő fejlődési lépcső, amikor a sínek formája egyenletes keresztmetszetet kapott minden pontján. Innen már nem volt szükséges az alátámasztások kialakítását pontosan elhelyezni. Az aljkiosztás tudott alkalmazkodni az adott helyen támasztott igénybevételhez. A sínek formája elnyerte ma is közismert megjelenését. A méretei ugyan egyre növekedtek az igényekhez igazodva, de már szabványosított formában kerültek kialakításra.vignol.jpg

Innen már nem beszélhetünk paradigma jellegű változásokról, bár a sínek méretében az idő múlásával jelentős fejlődés ment végbe. A fő jellemzők viszont már mindegyiknél megfigyelhetőek. A síneknek van talpuk, aminél fogva a leerősítések történnek, van gerincük, ami a sín tartását biztosítja, és van fejük, ami a vasúti jármű kerekeivel érintkezik. A sínek formája, lekötése, dőlése folyamatos fejlődésben van. Később ezekkel is megismerkedünk.

Mi van akkor, ha keresztbe jön az út?

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr3318225151

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Motorogre 2023.10.05. 22:00:02

Köszönjük !
A sínek fejlődésénél nem lehet a bányaművelést kihagyni. A szűk járatokban a csillék (kocsik) mindig ugyanott haladtak és bevágták a talajt - ezért hosszanti deszkákat fektettek le, csak a kereket alá. Ha ezekről a megrakott szeneskocsi (csille) leszaladt akkor kínos volt visszaemelni, ezért a posztban említett két oldalvezetőt szegeltek rá : Igen, mindkét oldalon bár az egyik oldal felesleges. Ezek az így kialakult "vájúk" hamar megteltek szénporral - és a csille máris lecsúszott oldalra. De másra is rájöttek hamar: sok anyagot meg lehet takarítani ha az oldalvezetőt nem a deszkára (sínre), hanem a kerékre szerelik - így született meg a nyomkarima, és az immár nyomvájú nélküli sinről a kerék a szénport lepergette.
A zért a nyomvájú még ma is él: az un. Phoenix-típusú síneket a városi vasútaknál alkalmazzák , pl. hogy az aszfalt és a sín között biztosítsák a nyomkarimának a helyet.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.10.06. 01:52:52

@Motorogre: Tökéletes megállapítások, látom foglalkoztat a téma. A villamossínekkel egyelőre nem akartam foglalkozni, meg úgy általában is kihagytam néhány próbálkozást, mert túl hosszú lett volna. Talán majd ha már túl leszünk az alapokon, és még marad érdeklődés, akkor visszatérek rá.
süti beállítások módosítása