Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Sínféleségek

2024. január 04. - Pályamágus, a sínész

 

Mindenki számára közismert, hogy a vonatok síneken haladnak. Az viszont talán kevésbé, hogy ugyan ezek a sínek nem csak erre a célra vannak használva. Talán a legtöbben akkor találkoznak a nem eredeti rendeltetésű felhasználással, amikor egy hagyományos, un. vezetősínes útátjárón haladnak keresztül. Erről egy korábbi posztban már ejtettünk szót. A megnevezés talán kicsit félrevezető, mert valójában nem vezet semmit. Az a funkciója, hogy nyomvályút biztosítson a vasúti kerék nyomkarimája számára, és ne engedje, hogy annak helyére valamilyen anyag, pl. feltöltőanyag, vagy útburkolat kerüljön. Így biztosítja a pályasín vezetőfelületének tisztán tartását. Érdekesség, hogy bár legtöbbször átjáróban látható, van úgy, hogy az átjáró egész gyárudvart jelent, mert ugyan azt a területet nem csak vasúti kocsik, hanem gépjárművek, rakodógépek is használják. 

A vezetősínhez hasonló felhasználás a terelősín. terelosinek.jpg

Ezzel olyan helyeken lehet találkozni (szabályszegés nélkül), ahol például egy felüljáró van mondjuk állomási vagy megállóhelyi környezetben. Azokban a vágányokban helyezik el, amelyek mellett a felüljáró "lába" található. Az a funkciója, hogy ha valamilyen okból a vágányon siklás következne be, akkor a siklott járművet a siklott kerekének hátlapjánál fogva a vágány szelvényében terelje tovább, és ne engedje a felüljárót alátámasztó szerkezetnek ütközni, és így abban is kárt tenni. Funkcióját tekintve ugyan ilyen terelősínt helyeznek el hídszerkezeteken is, de ott azért, hogy az esetlegesen siklott jármű ne zuhanjon le a hídszerkezetről, és így ne legyen tragédia a balesetből.

Jellemzőjük, hogy mindkettő közönséges pályasínből készül, amolyan utólagos felhasználás jelleggel, ugyanis tökéletesen megfelel a célnak a kopottsága miatt már közlekedésre alkalmatlan pályasín is. További jellemzőjük, hogy elejükön és végükön egyaránt meg vannak hajlítva a vágánytengely irányába.

Van olyan vezetősín is, ami tényleg vezet. Hazánkban jellemzően kétfélét alkalmaznak. de funkciójuk tekintetében azonosak. Olyan helyeken használják, ahol a haladó jármű alatt valamilyen okból időlegesen megszűnik a vezetési folytonosság. Ezt úgy kell elképzelni, hogy mondjuk a vagon kerekei épp haladnak egy kitérő keresztezési részén. Az a kerék, amelyik konkrétan a keresztezési középrészen gördül át, a keresztezési pontnál nincs vezetve, hiszen a nyomcsatornák ott haladnak át egymáson. Ebben az esetben a másik keréknél fogva történik a vezetés úgy, hogy az adott kerék hátlapjánál vezetősínt helyeznek el, ami nem engedi a vezetetlen kereket veszélyesen megközelíteni a nyomcsatornák keresztezési pontját. Erre a funkcióra nem csak kitérőknél van szükség, Ilyenek vannak átszelési kitérők kettős keresztezésében, vágányátszelésekben, vagy sarukidobóknál is. Ezek önálló posztban kerülnek bemutatásra.

Még egy különleges sín említése szükséges, amit részletesebben a felhasználásáról szóló posztokban fogunk jobban megismerni. Ez az un. csúcssínprofil. Ugyan olyan hengerlési technikával készül, mint a pályasín, de a keresztmetszete erősen eltér. Azért van rá szükség, hogy alkalmas legyen megmunkálás utáni beépítésre.nyers_csucssinek.jpg

 A posztban csak a magyarországi nagyvasúti vonalakra vonatkozó sínféléket szemléztem. A városi vasutaknál, esetleg külföldön látható megoldásokról egyelőre nem készül kitekintés.

 Aljból is van sokféle.

________________________________________________

Illusztráció:

https://2060.blog.hu/2015/12/08/magyarorszag_a_mozdony_ablakabol_vegigkisertuk_egy_masiniszta_munkanapjat

https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_order=&na_start=5289&na_step=200&t=9115539

http://hu.bs-railfastener.com/rail/uic860-uic54-uic60-rail.html

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr6918295197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.01.05. 09:52:04

A terelősinre mindig úgy tekintettem, hogy az adott szakaszon segít eloszlatni a terhelést.
Ez valós funkció lehet?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.01.05. 11:51:26

@gigabursch: Nem igazán. Annyira nem, hogy például vannak olyan megoldások, amikor a terelősín nincs is minden aljra lekötve, csak mondjuk minden harmadikra. Az aljak síkjára leesett kerék irányban tartására úgy is elegendő. Függőleges értelmű tartószerepe egyáltalán nincs.

Előfordulnak olykor helyi szintű barkácsolások, mert elégtelen feltételek esetén egy szakember kénytelen a műszaki érzékére hagyatkozni a szakirodalomszerű megoldások helyett. Lehet, hogy találkoztál egy ilyen barkácsmegoldással, és azt értetted félre. Az úgy néz ki, hogy hagyományos talpfás-hevederes illesztéseknél a pályasínek mellé az aljakra találomra kötnek le kopott ócska síneket. Azt lehet vele elérni, hogy az illesztéseknél keletkező ütő-rángató erőnek egy vele párhuzamos ugyan azokra az aljakra eltolva lekötött folytonos síndarab részben átveszi az ellenállást a hevederektől. A szakirodalom ilyen megoldást nem ismer, a szakmai tapasztalat viszont igen. Legjellemzőbben íves részeken szoktuk alkalmazni, mert csökkenti az ívek "kikönyöklését", és csökkenti a sínvégek lehajlását is egy darabig. Nagy előnye, hogy idővel ezeknek a segédsíneknek a deformációja esetén egyszerűen ki lehet cserélni egy másik használt síndarabra, és minden megy tovább. Ezeknek a síneknek az alkalmazásánál nem kell foglalkozni nyomtávolsággal, párhuzamossággal, szóval egy kiszabályozott pálya megerősítése ezzel a módszerrel felettébb hatékony megoldás, csak épp nem szerepel az egyetemi tananyagban.

gigabursch 2024.01.05. 15:11:00

@Pályamágus, a sínész:
Amit a tananyag nem tud, arra megtanít az élet.

Amúgy a címet elsőre félreolvastam és 'sínfeleség'-nek sikerült beazonosítanom.
Néztem is egy nagyot, hogy ez a cikk majd miről is fog szólni?!
:-)
süti beállítások módosítása