Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

A kitérők rejtelmes világa III.

2024. február 16. - Pályamágus, a sínész

               Aszimmetrikus tősínrögzítés.

 

A kitérők leggyengébb pontja a váltórész. Az előző részben bemutatásra kerültek a váltórész sínjei. A keresztmetszeti ábra mutatja, hogy hogyan néznek ki az egymáshoz simuló sínek a vonat haladása alkalmával. sinszek_2.jpgJól látható, hogy a vonat terhét a váltórészre érkező vonat minden esetben először a tősínnek adja át, majd később folyamatosan engedi át a kerekek alátámasztását a zárt csúcssínnek, míg a nyitott csúcssín oldalán továbbra is a tősín viszi a terhet. A váltó átállítása esetén ugyan az történik szimmetrikusan.

Ezzel el is érkeztünk a problémához, aminek a megoldása elengedhetetlen az egész szerkezet biztonságos üzemeléséhez. Azt még meg lehetett oldani, hogy a csúcssín annak ellenére, hogy csupán a végénél van lekötve, mégse forduljon ki a vonat alól, mert azt egészen más keresztmetszetűre hengerlik, és csak a kitérőgyártás folyamán kerül megmunkálásra, de a tősín valójában közönséges pályasínből készül, amit csak olyan mértékig munkálnak meg, hogy az biztosítsa a csúcssín pontos illeszkedését. Ezt a tősínt viszont úgy kell rögzíteni, hogy vágánytengely felőli oldalán szabad mozgást biztosítson a csúcssínnek. Ebből viszont az is adódik, hogy a tősín külső oldalán kell olyan rögzítési rendszert alkalmazni, ami aszimmetrikus kialakítása ellenére biztosan rögzíti a tősínt a haladó jármű alatt. Ezeket a speciális alkatrészeket nevezzük sínszékeknek. Egyik oldalukon a tősínt rögzítik, másikon pedig a csúcssínt támasztják alá.

regi_sinszek_mg_csocssinhez.jpg

regi_sinszek_valtoval_mg_csocssinhez.jpg

Már senki sem lepődik meg rajta, de ez sem úgy néz ki manapság, mint a vasút hajnalán. Hazánkban két alapvető félét láthatunk, amik ezeken belül még részleteiben eltérnek egymástól, de lényeges jellemzőikben csupán kétfélék.

sinszek_alacsony_csucssinhez.jpg Az egyik, a korábbi a fentebb taglalt módon egy oldalról rögzíti a tősínt, míg a másik, későbbi fejlesztés kapott egy rejtett leszorító megoldást a csúcssín felőli tősíntalp felől is. A poszt első keresztmetszeti rajza ezen utóbbi, betonaljas kitérőknél alkalmazott váltó keresztmetszetet mutatja be.  Ez ugyan a csúcssínek új generációját hozta el, de ez már egy következő poszt témája lesz.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr8818315157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.02.17. 08:43:26

Annak mi az oka, hogy már mindenhol beton alján voltak, de a kitérőknél továbbra is a talpfa ment nagyon sokáig?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.17. 19:22:50

@gigabursch: Mérlegeltem kissé (jól hangzik, de igazából ma az unoka volt fontosabb), hogy megválaszoljam-e, vagy írjak inkább egy posztot a kérdésedre, de gondoltam tisztellek annyira, hogy ne rázzalak le, és amúgy se különösebben látogatott a blog, nem rontok el semmit, tehát részben a válasz:
A faaljas és a betonaljas kitérők között az aljelrendezésben is van különbség, meg a gyártástechnológia is fejlődött. A betonaljas kitérőknek minden egyes alján más helyre kerülnek a leerősítő alkatrészek, ezért a klasszikus tömeggyártás, amikor százszám készül a tökegyforma akármi, itt nem megoldható. Az már más kérdés, hogy evvel együtt az élettatram még mindig meghozza az egyedinek számító gyártás értelmét. A kérdésedre a válasz a technológiai fejlődés, és a piaci megtérülés keresztmetszetének talákozása a megfejtés. A múszaki tartalom természetesen megér egy posztot, és biztos vagyok benne, hogy megérted, ha kicsit felkészültebb módon ismertetem a témakört, mint ami egy kommentbe beleférne, de erre még kell várni egy keveset.
Van egy nem különösebben szakszerűen felépített tematikai elképzelésem, amit próbálok követni, hogy az egymás után következő posztok a rendszers olvasók számára folyamatosan érthetőek maradjanak. Most is arra bíztatnálak, hogy ha bármi érthetetlen jelezd feltétlenül , mert ha még te sem érted, más is elveszik, és a célom nem ez akar lenni.
süti beállítások módosítása