Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

A kitérők rejtelmes világa II.

2024. február 06. - Pályamágus, a sínész

            A kitérők anatómiája

 

A kitérőket ugyan úgy, mint minden összetett szerkezetet részekre tudjuk bontani. A kitérők alapjaiban háromféleképp bonthatók részekre. Az egyik az egész szerkezet főrészei szerint csoportosít. Van az un. váltórész, a közbenső rész, valamint a keresztezés.  

kitero_foto_kereszt.jpg

egyszeru_vazrajz.jpg

A másik csoportosítási szempont az aljak, és a vasanyagok szerinti. Ez talán nem is szorul különösebb magyarázatra.

A harmadik már sokkal izgalmasabb. Olyan, mintha egy csontváz egyes elemeit szortíroznánk. Minden egyes alkatrésznek megvan a neve, és ezt érdemes megjegyezni is, mert ezeket a síneket, pontosabban érdekesebb, jellegzetesebb sínjeit külön-külön is szemügyre vesszük. Ez a poszt csupán az egyes elemek meghatározását veszi sorba.

Rögtön a kitérő elején van a váltórész, mely a tősínekből és a csúcssínekből áll. A vonat egyszerre mindig egy tősínen, és egy csúcssínen jár. Az egyenes csúcssínhez az egyenes tősín, míg az íves csúcssínhez az íves tősín tartozik. A váltó része még az állítómű és a zárszerkezet is. Ezekről később bővebben.

A kitérő közbenső részén a közbenső sínek vannak. Nem túl fantáziadús elnevezés, még az egyesével kapott nevük sem, de legalább könnyű azonosítani. Úgy szokás meghatározni, hogy a váltórész melyik sínjéhez csatlakozik. Például, az egyenes tősínhez csatlakozó közbenső sín, stb.kiterosin_nevek.jpg

Bár mozgó alkatrészt nem tartalmaz, a legösszetettebb rész a keresztezés. A következő alkatrészek alkotják: Egyenes irányú vezetősínes pályasín, egyenes irányú vezetősín, kitérő irányú vezetősínes pályasín, kitérő irányú vezetősín, Egyenes irányú könyöksín, kitérő irányú könyöksín, keresztezési csúcsbetét, egyenes irányú villasín, kitérő irányú villasín, és ez az utóbbi öt együtt alkotja a keresztezési középrészt. 

A sínekhez tartoznak még a lekötést biztosító kapcsolószerek is. Ezek részben megegyeznek a pályasínek lekötési rendszereivel, de sok közöttük a speciális alkatrész is. Azok önálló posztban lesznek szemügyre véve.

 

Folytatjuk...

 __________________________________________________

Illusztráció:

https://iho.hu/hirek/kitero-valaszt-ad-a-vossloh-231207

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr1218315143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.02.07. 13:23:37

Mennyire jó már, hogy a szaksazavak ledózerolás ELŐTT megismerjük a szakaszavak jelentését!

Lályk!

gigabursch 2024.02.07. 13:24:10

@gigabursch:
...általi ledózerolása...

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.07. 13:49:22

@gigabursch: Jogos a kritika, tényleg szakszöveg nélküli posztokat ígértem. Sajnos nem tudok minden esetben ragaszkodni hozzá, mert érthetetlenné válna sok minden.

Azért teszek továbbra is erőfeszítéseket, ezt a mostanit meg nézd el nekem!

gigabursch 2024.02.07. 15:06:49

@Pályamágus, a sínész:
Nincs gond. Sőt!
Ha kell, akkor kell bevezető rész.
süti beállítások módosítása