Bár ez a blog eredetileg a hazai vasúti pályák műszaki ismereteit hivatott terjeszteni, ez alkalommal egy aktualitás kapcsán kitérőt teszek. Van az országnak néhány olyan vasútvonala, ami az érintett vidékek miatt egyszerűen gyönyörű. Az egyik ilyen a magas-Bakonyon átvezető 11-es számú vasútvonal, mely Veszprémet köti össze Győr városával.
Ez a vonal a közelmútban jelentős renováláson esett át, ami ugyan meglehetősen elmarad a kívánatos mértéktől, jelentéktelennek semmiképp sem nevezhető. Pályaszakaszok kerültek felújításra, hídszerkezetek cserére. Ami talán még feltétlenül említést érdemel, hogy ezek a hídszerkezetek nem modernebbre lettek cserélve, hanem ugyan olyanra, és ennek nyomós oka van.
A 2000-es években tapasztalt állami vasútrombolási hisztériában ennek a vonalnak is a pusztulást szánták, hasonlóan sok egyébb vasútvonalhoz. Ami viszont a bezárást mégis megakadályozta, az egy, az az egy személy fanatikusan kitartó munkájának köszönhető. Ez az egy ember össszefogva és megszervezve a vonalért szintén szívesen és sokat tenni kívánó vonal mentén lévő önkormányzatokat, magánszemélyeket és lehetséges civil szerveződéseket, létrehívta a Bakonyvasút szövetséget, melynek segítségével a vasútvonalat verejtékes munkával, hivatali küzdelmekkel és társadalmi felhívások segítségével műemléki védettség alá helyeztette. Így menekítették meg együtt ezt a közlekedéstörténeti műremeket. A vonalon több kuriózum is található, az árkádos félalagúttól a különleges kialakítású viaduktokig, a kőből épített tám-, és bélésfalakkal védett pályaszakaszoktól a vadregényes erdő közepén álló kisállomásig sokminden. A vonal szinte minden állomása nyújt valamilyen élményt a kirándulóknak, érdemes felkeresni. És ha már felkerestük, emlékezzünk meg róla, hogy milyen kitarztó munkára volt szükség ahhoz, hogy ma is megcsodálható legyen. Ezt a küldetést a Bakonyvasút szövetség vezetője viselte legjobban a szívén, akinek elvitathatatlan érdeme, hogy ma is utazhatunk a Bakonyon át vonattal. A vonallal pár éve behatóbban foglalkozott egy pályás szakmai lap is, ami az érdeklődőknek sok új információval és látványos felvételekkel is szolgál.
_________________________________________
Illusztráció:
https://sokszinuvidek.24.hu/viragzo-videkunk/2019/04/30/gyor-veszprem-vasutvonal-cuha-volgyi-szakasz-legmeredekebb-vasutvonal/
https://www.csodalatosbakony.hu/index.php?page_id=432&product_id=669