Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

A kötött pálya legfőbb jellemzője

2023. augusztus 29. - Pályamágus, a sínész

 

Mindenek előtt tudnunk kell, hogy közlekedni kell.

Közlekedni sokféleképp lehet, és kell is, ha nem akarunk egy helyben létezni. A réten való szaladgálástól az ösvényeken, dűlőutakon, kavicsos-, és kövesutakon keresztül hosszú út vezetett a vasúti pálya megalkotásáig. 

Egészen az azt megelőző időszakig a rendelkezésre álló úton belül ott lehetett haladni, ahol csak akartunk, vagy ahol a keletkezett pocsolyáktól épp lehetett. A vasút megjelenésével viszont megjelent az a haladási nyom is, amit már nem a közlekedő jármű, hanem maga a közlekedési pálya jelöl ki. Innentől beszélünk kötött pályáról, vagyis egy olyan közlekedési nyomvonalról, melynek vonalvezetése kötött. Ennek két nagyon fontos jellemzője van. Az egyik a pálya vonalvezetése, amit majd egy későbbi posztban tárgyalunk, a másik a nyomtávolság.

A nyomtávolság az a távolság, amennyire a két szomszédos kerék nyoma egymástól van. Ez nem szakmai definíció, ez a közérthető leírás.

Vagyis, a nyomtávolság meghatározza annak a sínpárnak az egymástól való távolságát is, amelyen a jármű közlekedik, hiszen ha a kerekekhez képest túl közel lenne, akkor beszorulna, ha pedig túl távol, akkor a sínek közé esnének a jármű kerekei. Megígértem, hogy megpróbálok mindenféle számadat nélkül beszélni, ezért most nem sorolom, hogy hányféle nyomtávolságot hoztak már létre akár nálunk is, de egy adatot feltétlenül ide kell írnom, mégpedig a hazai vasúthálózat által használt, un.: normál nyomtávot. Ez az adat vasútszakmai szinten olyan, mint mondjuk tudni, hogy melyik a jobb kezünk. A vasúti pálya normál nyomtávja névlegesen 1435 miliméter. A járművek nyomtávja ennél kevesebb, valamint a használat során fellépő kopások miatt ezek az értékek változnak. Nem kell megijedni, a megengedett értékek úgy vannak meghatározva, hogy ne legyen belőle baleset, ha a kopási értékek megközelítik ezeket a tűréseket, akkor az érintett alkatrészeket ki kell cserélni, de erről majd egy következő alkalommal esik szó.romai_lepoko.jpg

Talán még érdekes lehet, hogy miért annyi amennyi? Sokféle sztorit hallani erről, de egyik sem ad igazi magyarázatot a pontos méretre. Nagyságrendi viszont van. Mint oly sok minden, ez is a rómaiaktól ered. A rómaiak városai nem rendelkeztek föld alatti csapadékvíz elvezetési rendszerekkel. Az esővizet az útburkolaton folyatták el. Természetesen nem a kiemelt járdán, hanem azon a részen, ahol a kor szállítóeszközei jártak. Az emberi lépés távolsága, ha igyekszik, úgy 70-75 cm között van. Az emberek szerettek volna akkor is száraz lábbal átkelni az út egyik oldaláról a másikra, ha azon épp folyt az esővíz, ezért az útburkolatból lépőkövek álltak ki erre a célra, és ilyen távolságra. Ha egylovas szekér jött, akkor a ló középen, a két kerék utána két követ áthidalva közlekedett, ha kétlovas szekér, akkor a lovak a kerekek vonalában elöl haladtak. Hogy ne legyen folyamatos fennakadás, elég hamar kialakult a római szekér fogalma, amely tökéletesen alkalmas volt a városi közlekedésre, és a kerekei közötti távolság egy szűk másfél méter volt. Később az első sínpárak fektetésénél - melyek akkor még fából voltak - ezt a már bevált méretet vették alapul, majd szabványosították, hogy fejlődhessen.

Lépjünk tovább!

_______________________________________________

Illusztráció:https://konyvterasz.hu/a-halal-nyomaban/

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr818202103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DDQ · https://www.facebook.com/Menetszel2016/ 2023.08.29. 16:56:26

Köszi, a lépőkő új dolog nekem!
Várom a következőt!

Motorogre 2023.10.05. 22:11:53

Ha valaki Freiburg-ban jár, láthatja az egész városon átmenő nyit csapadék-levezető csatornákat (és a legendát: ha belelépsz akkor az első szembejövő csinos nőbe beleszeretsz).

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.10.06. 01:30:59

@Motorogre: Egy csinos nőbe ügyetlenkedés nélkül is bele lehet szeretni. Fordítva nagyobb szenzáció lenne :) .
süti beállítások módosítása