Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Miért nem függőleges a sín?

2023. december 27. - Pályamágus, a sínész

 

 Bizonyára sokaknak feltűnt már, hogy az amúgy egyszerűnek tűnő vágányszerkezetben vannak furcsa dolgok. A megfigyelés jó, a nagyvasúti vágány nem egy terepasztal. Nehéz terhek szállítására találták ki, és ezért a felhasznált alkatrészeket is a lehető legoptomálisabban kell alkalmazni annak érdekében, hogy a tulajdonságai minél jobban hasznosuljanak. Az egyik ilyen megoldás a sínek lekötési helyzete. Egy korábbi poszban már szó esett a járművek kerekeinek formájáról, és arról is, hogy miért olyan, amilyen. 

Ideidézve, bár szeretnék minden számot és képletet kerülni ezen a blogon, kivételt teszek és ideírom, hogy a kerék felületének legnagyobb részén a vízszintessel bezárt szögének aránya: 1:20 . Ha a sínre nehezedő terhelést szeretnénk a sínnek leginkább megfelelő irányba átadni, akkor ugyan ezt a dőlésszöget kell biztosítanunk annak is. És valóban, a sínek a vágányszerkezetben valóban befelé dőlnek 1:20 arányban. sindoles.jpg

A szerkezeti kialakítás tekintetében van amikor az aljak és a sínek között lévő alátétlemez segítségével, és van amikor eleve ilyen felülettel legyártott aljakon a sínek síklemezes alkalmazásával, de a hazai folyópályák egységesen ezt a síndőlést alkalmazzák.

De csak a folyópályák. A kitérők ez alól kivételek. A szerkezeteivel néhány poszttal később, több részletben fogok foglalkozni, most érjük be annyival, hogy ott nincs síndőlés. A hazai pályákban általánosan vízszintes kialakítású sínkötések találhatóak a kitérőkben. Azért Írtam, hogy általánosan, mert fejlesztés és hazai tesztelés alatt vannak 1:40 síndőlés kialakítású kitérők, mint ahogyan azokhoz kapcsolódó 1:40 síndőlésű folyópályák is. Ezek még nem kerültek rendszerszintű bevezetésre, de már megjelentek. Célkitűzésük, hogy ne legyen különböző a folyópálya és a speciális szerkezetek síndőlése. Erről komoly viták szólnak szakmai berkekben, melyben nekem is van álláspontom, de ez a poszt nem véleményezésről szól (talán majd kommentben, ha valakit érdekel).

Felmerülhet a kérdés, hogy a különböző sínbeállítások között hogyan van átmenet? Nos egyszerűen. Van átmeneti szakasz. Ez egy pár aljból álló rendszer. Szakirodalom szerűen 6 db alj, valóságban 4. Azért hat, mert a kifutásnál olyan, amilyenhez csatlakozik, de maga a csavarás a közbenső négyben van. A sín anyagának megfelelően egy viszonylag flexibilis anyag. A vízszintes sín az elsőn 1:100, a másodikon 1:50, a harmadikon 1:33, a negyediken 1:25 dőléskialakítást kap, ezt zárja le két végén a vízszintes és az általános síndőlésnek megfelelő döntött lekötésű pályasín. Ezt valamikor a múltban a talpfák idejében, és néha még manapság is kapacsolással faragták ki. A vízszintes felületű talpfákat sorszámozták, az oldalára rászerkesztették a dőlési rézsűt, és egy kapára emlékeztető vésőszerszámmal megfelelő dőlésű sík felületet faragtak a lekötési felületre. Ezt a szerszámot hívják kapacsnak. A betonaljak idejében erre a célra sorszámozott un. átmeneti aljakat gyártanak, melyek helyesen beépítve a síndőléskifuttatást minden további probléma nélkül megoldják. Ezekből is van többféle rendeltetésű, amiket a kitérők témakörében fogunk megismerni.

 Sínből van sokféle.

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr7218287995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

¿Qué tapas hay? 2024.06.12. 22:04:03

A legnagyobb tisztelettel de:
"a kerék felületének legnagyobb részén a vízszintessel bezárt szögének aránya: 1:20"
Nem, már évtizedek óta nem annyi.
K5 és K6 profiloknál a futófelület kúpos részének meredeksége 1:40, ha a nyomkarima felőli 320 mm-es konkáv ívet is figyelembe vesszük a D1 pontig (B+C (B1-D1) szakasz), akkor 1:26.
S1002 profil B1-T1 szakasz 1:41

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.06.13. 07:46:52

@¿Qué tapas hay?: Látom érdekel a vasútgépészet. Engem nem annyira, de azért van egy kevés ismeretem. Amit írsz, az valóban létezik, de azért egyáltalán nem általános.

A jelenleg használt kerékprofilok a nyomkarima-futófelület lekerekítő ívének csatlakozásától 1:20 dőlésű úgy 54-55 mm-ig, onnan 1:10-es, hogy jobban érvényesüljön a kerék diferáló hatása a nyombővített ívekben. Erről is írtam már posztot, de most nincs időm kikeresni, ezt kérlek nézd el nekem.

Még egy fontos dolgot szeretnék hozzáfűzni. Én tényleg örülök neki, ha valaki érdeklődik a vasút műszaki dolgai iránt. Evvel együtt nem az ismereteim bemutatása a célom, mert akkor egyetemi eszmefuttatásokat tennék a sok többi mellé újabb feleslegesnek, amit csak az ért, aki addig is tudta. Azért posztolgatok, hogy olyanok jussanak általánosnak mondható műveltséghez a szakmából, akik csupán egy kicsit tájékozottabbak szeretnének lenni.
A fenti posztból kiindulva, azt szerettem volna bemutatni, hogy a sín valóban nem függőlegesen van beállítva, és hogy ennek van gyakorlati oka is. Sc/kb ennyit. Akit a téma jobban érdekel, rengeteg szakirodalmat talál, de általában nincs rá igény. Arra viszont lenne, hogy alapszintű magyarázatokat kapjunk a világban tett megfigyeléseinkről. Csakhogy ismeretterjesztő anyagot találsz a fókák szaporodási szokásától a tengeralattjárók kormányzásán keresztül a növények kommunikációján át a tornádók természetéig bármiről. Én úgy láttam, hogy a vasúti pályákról viszont ebben a tartományban nem nagyon születtek tartalmak, ezért úgy gondoltam, hogy talán erre is lehetne érdeklődés. Az ismereteid természetesen megérdemlik az elismerést, ez nem vitás, de ebben a kontextusban szerintem nem segíti a megismerést. Arra kérlek, hogy fogadd el tőlem, ha nem megyek bele mélyreható tudásanyagba. Csupán általános ismereteket szeretnék terjeszteni a témában, és nem mérnökképzésre vállalkoztam.
Köszönöm a megértésed!
süti beállítások módosítása