Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Benézünk a sínek alá

2024. április 19. - Pályamágus, a sínész

 

Volt már szó az alépítményről, annak jellemző fajtáiról. Az a bejegyzés a vasúti pálya elhelyezését volt hivatott bemutatni, ahogy a tájba illeszti a vágányokat.

Beszéltünk már a felépítményről is több részletben, külön a sínekről, az aljakról és a kapcsolószerekről.

Ami most jön, az nem túl nagy téma, de ez szervezi rendszerbe az eddigi részleteket. Alulról felfelé haladva a már megismert valamelyik földmű felület felső részét nevezzük alépítménykoronának. Ez a földmű azon része, ami tulajdonképp az egész vágány terhét hordozza felépítményestül, járművestül. A teherviselésen kívül van még egy rendkívül fontos funkciója, a vasúti pálya víztelenítése. Az alépítménykorona felső síkja egy meglehetősen lapos, de jól érzékelhető lejtéssel készül nagyon hatékony tömörítéssel. Lehet két irányba lejtő szimmetrikus, aszimmetrikus, de lehet féloldalas is, ahogy a terephez legjobban lehet alkalmazni. A lényeg, hogy a felületén a víz elfolyik a pálya alól keresztirányba. Előfordulhat néha szükséges esetekben, hogy georácsot helyeznek el benne a kivitelezés során, ami a talajszerkezet erősítését hivatott elvégezni. 

Az alépítménykoronára manapság szinte minden esetben, régebben csak feltétlenül indokolt körülmények esetén geotextilia kerül. Sokfelé alkalmazzák, megjelenését tekintve leginkább a filcre hasonlít, csak sokkal durvább kivitelben. Az a feladata, hogy határréteget képezzen a felette elhelyezkedő rétegek alatt az alépítmény védelmében.

terfil_georacs.jpg

A geotextilre az un. alépítményi védőréteg kerül. A neve elég beszédes. Átmeneti réteget képez a durva zúzottkő, és a sérülékeny alépítmény között. A segítségével lehetetlenné válik, hogy a nagy szemcséjű zúzottkő pontszerű terheléssel hasson az alépítménykoronára, és így sérüljön a vízelvezetőfelület. Anyagát tekintve rosszabb esetben homokoskavics, jobb esetben murva, vagy valamilyen hasonló szemeloszlású egyéb jól tömörített zúzalék.palyaszerkezet.jpg

Ami ezek felett található, az mindenki számára jól ismert. A zúzottkő ágyazat. Anyagát tekintve kiömlési kőzet, bazalt, vagy andezit. Ebben mintegy úszva helyezkedik el, az összeszerelt vágány. Egy viszonylag keskeny sávban meghatározott szemeloszlású skálán helyezkedik el, de az is elő van írva, hogy az egyes kövek különböző vetületei milyen arányt mutathatnak egymáshoz képest. A minimum méret nem lehet túl kicsi, hogy elviseljen elég sok szennyeződést funkcióvesztés nélkül. A maximum méret nem lehet túl nagy, hogy ne legyen túl "törékeny", de evvel együtt nem lehet homogén, hogy jól lehessen tömöríteni. A különféle terhelésű pályák előírt szemcseméretei is eltérőek, de ez már csupán részletkérdés.

A pálya egyéb alkatrészei már bemutatásra kerültek, ezért most lépjünk is tovább. Nézzük, hogy mi történik a pályával, ha terhelést kap.

A következő poszt erről fog szólni.

 

_______________________________________

Illusztráció:

https://www.sinekvilaga.hu/geomuanyagok-alkalmazasa-a-vasuti-alepitmenyi-foldmuben-2-resz-a-geomuanyagok-erosito-funkcioja?index=2

https://docplayer.hu/11084574-Viacon-merev-csomopontu-georacsok-beepitese.html

https://baudocu.hu/wp-content/uploads/2016/11/SO_Enka-Solutions_HU_Transportation.pdf

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr8518377459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.04.20. 09:01:09

Akkor majd ennek a cikknek lesz a folytatása a mindenféle rettenetes gép, ami felmarja rétegenként a kavicsot, a zúzottkövet, kiporolja, lemossa és visszarakja tisztán, amikor az ágyazat "feliszapolódott"?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.04.20. 19:16:47

@gigabursch: Lesz róla szó, de nem ennek a cikknek a folytatása. Az a gép amire utalsz, egy rendkívül fejlett technológia. Sajnos nagyon hosszú még odáig az út, de ígérem, hogy az sem lesz unalmas.

Csak úgy vázlatosan a tervezett tematikáról: Vágányépítés kézi eszközökkel, portáldaruval, Platov-daruval, KICSE-vel, és utána már a vágányátépítő szerelvény következik. Közben persze még folytatom a megkezdett minisorozataimat is. Azokra is szükség van, hogy érthetőek legyenek a részletek is.

Köszönöm az érdeklődésed, megpróbálom kissé siettetni a vágányépítési témakört, hogy mihamarabb előkerüljenek a "rettenetes gépek".

gigabursch 2024.04.21. 16:39:56

@Pályamágus, a sínész:
Már írtam korábban is:
Maradj csak nyugodtan a sorrendednél.
Végigolvasom őket.

GyMasa 2024.04.26. 12:12:19

EZ egy remek téma! Köszi a cikket!
A geotextil feladata még az is, hogy az esetleges növényzet kialakulását megakadályozza.
OLyan finoma a szövése, hogy a növények nem tudnak rajta áttörni.
Van különbség az ágyazat szerkezete között, attól függően, hogy milyen sebességű lesz majd a pálya?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.04.26. 17:50:15

@GyMasa: Köszönöm!
Geotextil:
Valójában többféle megoldást jelent, az egyik, amit említesz. Nem vagyok átfogó tudás birtokában, csak a saját ismereteimre tudok támaszkodni. Abban az van, hogy bizonyos geotextiliák valóban szövetek. Ezek viszonylag jó szakítószilárdságúak, járhatóak, és valóban sokat láthatjuk például kertészetekben alkalmazva az aljnövényzet fékentartására. A vasúti pálya alatt használt geotextil filcjellegű, könnyebben szakítható, de ilyen igénybevétel a használata során nem éri. Hogy a növényzetre milyen hatással lenne, azt nem tudom, de mivel a felszín alatt 50-80 cm-re van, ez nem is releváns. Az a feladata, hogy határt húzzon az alépítménykorona, és az alépítményi védőréteg közé, hogy fenntartsa a két rész homogenitását. A dinamikus terhelés hatására az alépítmény rendkívül kicsi szemcséi keveredhetnek a védőréteg nagyobb (vízáteresztő) szemcséi közé, így az alépítménykorona felső síkjának vízelvezetési képessége sérülne.

Ágyazati összetétel.
Szükséges egy kevés pontosítás. Ez meg fog jelenni majd posztban is, de már én érzem kellemetlennek, hogy érdeklődő olvasókat mindig ezzel rázok le, tehát a lényeg. A pályát különféle okokból származó igénybevételek érik. Tömeg, időjárás, ilyesmi, de az egyik legfontosabb a sebesség. Ez egy exponenciális tényező, az értékét négyzetesen kell számolni. Ebből következik, hogy összességében mindegy, hogy kistömegű vonatok járnak sűrűn nagy sebességgel, vagy nehéz és hosszú szerelvények vánszorognak, mert a pályára hasonló hatást gyakorolnak. Gondolom innen már sejted, hogy a kérdésed pontosításra szorul. Úgy helyes, hogy van-e különbség az ágyazat szerkezete, és a terhelés között? A válasz pedig egyértelműen igen. Például vannak egészen ritkán használt, csupán várakozó járgányok számára fenntartott vágányok (pl.: iparvágányon alkalmazott tolatógépek, belső használatú vagonok, mosóhoz használt védőkocsik), amiknek az ágyazati anyaga sima bányakavics, az sem túl nagy vastagságban (erről majd a következő posztban részletesebben). Vasúti szempontból értékelhetetlen, de egy elhanyagolható terhelésű vágány számára megteszi, és sokkal olcsóbb egy rendes ágyazatnál.

GyMasa 2024.04.26. 22:11:12

@Pályamágus, a sínész:
Köszi a választ! Mindig tanulok belőle :-D
Az ágyazatról azért kérdeztem, mert sokat gondolkozok azon, hogy lehetne az ország vasút-problémáját (hatékonyan) megoldani.
És, mindig arra jutok, hogy első lépésként nem nagysebességű vasutat kellene építani, hanem megnézni, melyik mellékvonalakat érdemes megtartani (szerintem majdnem mindet) és utána a most sok helyen 10-es pályát csak 80-asra újjáépíteni. Szerintem ez viszonylag olcsőn megoldható lenne, és egy 40 km-es utat a megyeszékhelyig a mostani 6 óráról 30-40 percre csökkenthetné. Nem kellene hozzá szuperdrága motorkocsit sem venni.
Ha emellé még a menetrendet is értelmes gondolkzásra alkalmas emberek szerkesztenék meg, és mindenhol ütemes menetrend lenne, akkor az óriási lökést adhatna a vidéknek.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.04.27. 01:24:15

@GyMasa:
Kiváló ötletek, de sajnos túl józanok, tehát más megoldást kell keresni.

A vasút problémájának hatékony megoldásáról: Azzal kellene kezdeni, hogy alkalmas vezetőket kellene alkalmazni. A rendszerváltásban gyökerező problémáról van szó. Egy átlagos állami vállalat vezetése két részből tevődött össze. Volt a szakmai vezetés, amire szüksége volt a cégnek, meg volt a haszontalan vörös főállású spiclihad, amire meg az államhatalomnak volt szüksége. A privatizáció során az új tulajdonosok természetesen kisöpörték a szemetet, akiknek érdemi tudás híján más állami vállalatoknál kellett elhelyezkedniük. Sajnos ezeknél a cégeknél szükség szerűen felborult az addig még elégséges szakmai-politikai arány. A többség izmusul beszélt, a kisebbség meg reálul. Nem értették egymást. A többség legyőzte a kisebbséget, és lett ami látható. Talán majd egyszer kiöntöm a lelkem, amilyen égbekiáltó ökörségekkel próbálják reformálni a működést, miközben rendre olyan intézkedéseket hoznak, aminek épp az ellenkezőjét hozzák azok a cégek, amelyek jól működnek, és itt a szinte mindenre gondolok. Ami a műszaki problémákat illeti, nagyjából a 24-ik órában vagyunk, de még talán nem lenne késő. Még dolgoznak olyan szakik, akik értenek is hozzá, csak ki kellene kérni a véleményüket, vagy csak szimplán biztosítani a feltételeket, és hagyni őket dolgozni. Na mindegy, vissza a szakmához.

Mellékvonalak. Teljesen igazad van, részben a mellékvonalat töltik fel utasokkal és szállítási megrendelésekkel a fővanalakat. Józanéknál ebben nincs is vita. Ami a felújítást illeti, épp megfelel a kiépítési sebességet helyreállítani, mert azt a legolcsóbb, és a mai helyzetből kiindulva az is fantasztikus előrelépés lenne.

Nagysebességű vonalak. Részint az EU, márha épp nem vizeltek csalánra, 160-as sebességet támogat. Valójában nem lenne rá szükség, de kevesebbre nem ad pénzt, ehhez meg komoly műszaki feltételek kellenek. Másik megközelítésben, az állami vezetés nem ért hozzá, ezért azt adja, amit jónak lát, és azt látja jónak, amit azoktól hall, akiről feljebb beszéltem. Na ezért nem a józanság irányít.

Motorkocsi. Nem kellene, de a nem drága is pénzbe kerül, és az meg ugye nincs. Hogy miért van a cégnek 2-3-szor nagyobb létszámú vezetése, mint érdemi dolgozója, azt nem tudom, de az eltartásuk nem teszi lehetővé a szükséges kiadásokat. Kell a lóvé papírra.

Menetrend szerkesztés. Ütemes menetrend szerkesztéséhez nem kell több ész, mint amivel egy gyengébb képességű középiskolás rendelkezik. Az igazi tervezés igényelne széleslátókörű ismereteket, na de ...
Az ütemes menetrend akkor jó, ha a forgalomsűrűség elér egy bizonyos szintet. Az alatt, nem feltétlenül. Vannak alárendelt vonalak, ahol ez nagyon jól látszik. Egyes vonatok tömötten, mások meg alig használtan közlekednek. Mondjuk gondolkodni nem kell rajta, az biztos.
süti beállítások módosítása