Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Végtelen síneken III.

2024. április 04. - Pályamágus, a sínész

 

Amikor a sínek tényleg végtelenné válnak.

 

A sorozat első részében megismerkedtünk a sínek hosszirányú kapcsolásának hagyományos megoldásaival. Ezek egyszerűen hevederkötésként vannak emlegetve a szakmában. Jellemzőjük, hogy dilatációs mozgásokat tesznek lehetővé a sínvégek között, hogy a hőmérsékletváltozás ne okozzon feszültséget a pályában.

A második részben a hosszúsín-gyártást ismertük meg. Ez önmagában nem egy vágányszerelési megoldás, de a témáról tudható információmennyiség miatt önállóan kezeltem. Most viszont értelmet nyer a sorozat előző posztjában megismert technológia. Készül az összehegesztett vasúti pálya, vagy ahogyan szakmai berkekben nevezik, a hézag nélküli vasúti felépítmény.

A gyári körülmények között összehegesztett, speciális szerelvénnyel helyszínre szállított és "lehúzott" hosszúsíneket a pályába szerelést követően össze kell hegeszteni. Akármilyen műszaki feltételek között ezt nem lehet megtenni, komoly fizikai erők kerülnek megzabolázásra, így szigorú előírásoknak kell megfelelnie a hézagnélkülisítésre szánt pályának. Ennek részletezése önálló posztba kerül, most csupán a hegesztés technikáját ismerjük meg.

Az alap, korábban is és mai napig is alkalmazott legelterjedtebb megoldás, az "AT", vagyis aluminotermikus sínhegesztés. Ennek van két jól elkülöníthető szegmense. Az egyik a hegesztés előkészítését, ami a gyakorlatban zárt öntőforma készítését, elhelyezését jelenti, valamint az utómunkálatokat, ami meg a kész hegesztés profilozását takarja. A kettő között a másik, maga a hegesztés van, ami csupán perceket vesz igénybe, viszont az egész művelet látványos része. Annyit még meg kell említeni az eljárással kapcsolatban, hogy mára már elég sok gyártó készíti kompakt rendszereit. Mind az eszközök, mind a különféle egységcsomagok kinézetre eltérhetnek egymástól, lényegüket tekintve azonban nincs sok különbség közöttük. A következő videó szakmailag sok kivetnivalót rejt magában, de ettől függetlenül mégis szemléletesnek tartom, mert a hazai alkalmazást mutatja be. A szakmai problémák abból adódnak, hogy bemutató hegesztésként készült a felvétel. Konkrétan a hegesztáés folyamatát hivatott bemutatni. Tekintsünk el attól, hogy hézegnélküli vágányt semmilyen körülmények között sem építünk nyiltlemezes felépítményből, valamint fúrt végű síneken sem végzünk hegesztést, mert a hő hatása a furatok környezetében mikrorepedéseket idéz elő, ami később síntöréshez vezet. A videó további hiányossága, hogy nem elég részletgazdag, ezért ennek pótlására alább teszek kísérletet.

A hegesztés előkészítése a hegesztési hézag beállításával kezdődik. A hegesztési hézag egy milliméterben meghatározott távolság a két sínvég között, ahová a hegesztési anyag fog később befolyni.

Következő lépés a sínvégek egymáshoz képesti pozicionálása. Ez egy rendkívül kényes lépés. A sín profiljából adódik, hogy míg a fej egy zömök rész, addig a gerinc és a talp ahhoz képest egy-egy vékony "lemez"-re hasonlít. Azért van ennek jelentősége, mert a hegesztés utáni lehűlési folyamatban ennek megfelelően a hegesztési varrat nem egyformán zsugorodik a sínfejnél és a sín többi részén. A pozicionálás során a két sínvéget úgy állítják be egymáshoz képest, hogy ez a különböző zsugorodás a végén egyenes sínt eredményezzen, tehát mindkét sínvég a hegesztési varrat irányába kissé emelkedő beállítást kap. A pozicionálás eszköze lehet vasék, de emelő, sőt speciális konzol is.

Ezután kerül elhelyezésre a két félből álló, gyárilag előre elkészített sínprofil forma. Ezek a felhasználás igényéhez igazodva különféle sínrendszerhez készülnek, de a hegesztési varrat szélessége is változhat a körülményeknek megfelelően. Az öntőformák rideg, egyszer használatos sérülékeny eszközök, elhelyezésükkor kívülről egy acéllemezből készült külső burkolat segít a rögzítésben. Az egészet egy sínre erősíthető, speciális satu tartja fixen.

A felrögzített öntőformák és a sínek közötti hézagokat kézzel töltik ki. Erre jellemzően egy előre elkészített hőálló hézagkitöltő tapasz szolgál. Többféle megjelenési formája van, általában némi nedvességtartalommal rendelkező ömlesztett bentonit (nagyon finom agyagféle), de vannak egyéb megoldások is.

A hézagok kitapasztása után a sínvégek formán belüli hevítése történik, majd a megfelelő hőfok elérése után kerül ráhelyezésre a hegesztőadagot tartalmazó szintén hőálló anyaggal bélelt tégely. Abban beindítják a benne lévő hegesztőadag tartalmát folyékony vassá hevítő folyamatot, melynek végén a tartály alját elzáró fémdugó is megolvad, és az egész megolvadt fémömleny az előre elkészített formába folyik. Ez a folyamat alumínium reszelék és vasoxid keverékének erős hőképződéssel járó kémiai folyamata, nem megállítható, a begyújtás után a csapolás végéig semmilyen beavatkozás nem lehetséges. A folyamat olyan hőfokon történik, hogy akár egy csepp víz bejutása vízbomlást, majd a keletkező durranógáz azonnali robbanást idéz elő, így a hegesztés elvégzésének időjárási feltételei is vannak.

A megszilárduló hegesztésről a formát eltávolítják, a varratot még képlékeny állapotában egy speciális szerszámmal lemetszik a sínfejről, majd kétlépcsős köszörülési folyamat után a hegesztés elnyeri végleges formáját.

Az alábbi videó nem hazai kivitelezést mutat be, de a fentebbivel ellentétben sokkal részletesebben figyelhetőek meg a kivitelezési mozzanatok. Végülis néhány apróságtól eltekintve ugyan azt az eljárást figyelhetjük meg. Sajnos ez is bemutatóhegesztésről készült, ezért csak a hegesztés menetét érdemes figyelni, mert egyéb tekintetben elég sok szakmailag kifogásolható körülményt tartalmaz.

A sínek helyszíni hegesztési lehetőségeinek még nem értünk a végére. A következő részben egy másik technológiát veszünk szemügyre.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr8318370481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.04.04. 23:44:47

Ez a termites megoldás annyira jópofa.
Egyszer élőben, pár méterről néztem végig.

Olyan 10 méterről is lehetett érezni a hőt.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.04.05. 07:18:57

@gigabursch: Ugye milyen brutális? Első alkalommal azt hiszi az ember, hogy valami probléma történt.
A pályamunkások régen még kihasználták a helyzetet. Ha ilyen munka volt, akkor vitték magukkal a szalonnát, és a hegesztési folyamat végén leválasztott megszilárdult fémhulladék felett még megsütötték. Volt rá idő, mert a technológiai folyamat ezen részén nem lehet csinálni semmit. Az egyik vas forró, a másikat meg nem szabad mozgatni, mert még képlékeny a hegesztés. Régi idők mozija.

GyMasa 2024.04.16. 17:45:28

@Pályamágus, a sínész:
Igen ez a termites hegesztés nagyon frankó!
EZekben a videókban szerintem csak simán javítják ezeket a síneket és nem az egy darabos sín a cél.
Az első vidoban még le van szögelve a sín azzal az ősrégi "L" alakú szöggel, ahogy nézem... Szóval, ezek mind amolyan iparvágánynak tűnnek nekem és nem valami nagyforgalmú fővonalnak.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.04.16. 20:53:38

@GyMasa: Jó az észrevétel. Azt azért tudni kell, hogy a hegesztés lekötött síneken történik. Kizárólag a hegesztéshez legközelebb eső 2-2 aljon oldják a lekötőcsavarokat. Ennek az az oka, hogy legyen pozicionálási lehetőség. A videókon ez nem jön le egyértelműen. Ahogy helyesen megállapítottad, ezek nem forgalmi vágányokban végzett hegesztések, hanem bemutatók. Nagyon sok szakmai hibával, de mivel ez alapjaiban nem befolyásolja a hegesztés menetének bemutatását, így nem is releváns.

Próbáltam keresni olyan videót, ahol mindez üzemi körülmények között zajlik, de aztán be kellett látnom, hogy felesleges erőfeszítés. Részint az üzemi hegesztéseket túlnyomó többségében éjjel végzik. Bár nem lehetetlen, de nem is könnyű róla élvezhető kisfilmet csinálni, másrészről én magam sem szeretem, ha egy munkaterületen civilek is bóklásznak. Ahol hegesztés történik, ott más veszélyes munkák is zajlanak, és egyetlen munkavezető sem rajong az ötletért, hogy ott szakavatatlan személyek tébláboljanak. Be kell látni, hogy egy profi bemutatóvideóhoz profi filmes is kell, azokat meg nem olyan egyszerű biztonságos távolságban tartani a munkafolyamatoktól. A kör bezárult. Azt tudom tanácsolni, hogy próbálj elvonatkoztatni a körülményektől. A hegesztési folyamatok szakmailag helyesen vannak bemutatva, a műszaki feltételek pedig hamarosan poszt formájában lesznek kitárgyalva. Szeretném igérni, hogy addig szerzek újabb felvételeket, de könnyelműség lenne. Azért még nem adom fel.

Carada 2024.04.17. 03:11:12

Vagy figyelmetlen vagyok, vagy türelmetlen (mert egy későbbi posztban beszélnél róla :-), de ezeken a hézag nélküli vasúti felépítményeken hogyan biztosítják a dilatációt?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.04.17. 06:57:13

@Carada: Ha választani kell, akkor türelmetlen, de értsd jól! Egyáltalán nem zavar, örülök, ha érdeklődővé tettelek. Tényleg később lesz róla szó, mert a megértéshez szükség van előzetes ismeretekre. A nagyrésze már megvan, de még nem elegendő.

Nem vagyok pedagógus, elképzelésem sincs, hogy hogyan kell felépíteni egy tematikát. Amikor belevágtam ebbe a blogba, azt hittem egyszerűbb lesz. Gondoltam, mesélek néhány érdekességet az érdeklődőknek, közben pedig folyamatosan arra jövök rá, hogy nem is olyan egyszerű műfaj az ismeretátadás.

Ha régebben olvasod a posztjaimat, már feltűnhetett, hogy minisorozatokat írok, sok megszakítással és újraindítással. Ez mind a laikus tematikaépítési elképzeléseim bizonyítéka. A végére össze fog állni, de addig azt tudom nyújtani, ami van. Természetesen ettől még kérdezhetsz, mert ami nem lesz önálló téma, vagy már szólt róla írás, vagy egyszerűen érthetetlenre sikerült, azt megpróbálom érthetően kifejteni.

És most a kérdésedre a válasz: sehogy. Ez nem hanyagság, nagyon komoly számítások előzik meg a létesítést, és a beígért poszt is erről fog szólni.

GyMasa 2024.04.17. 13:17:15

@Pályamágus, a sínész:
Próbálj felmenni a gyártóknak az oldalára. (Mármint, akik a termites eszközöket gyártják.) Ott jó eséllyel lesznek profi videok.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.04.19. 18:57:18

@GyMasa: Jónak hangzott az ötlet, meg is próbáltam egy-kettőt, de legfeljebb néhány ócska fényképpel próbálják "színesíteni" a weblapjukat. Persze talán érthető is. Aki ilyesmit vesz, az pontosan tudja, hogy mire való és hogyan kell használni. A megrendelésnél olyan adatokra van szükség, mint a sínrendszer, az anyagszilárdság, a varratszélesség, esetleg átmeneti hegesztéseknél az érintett rendszerek. Egy szettben nem csak az adag van benne, hanem az öntőforma is. A felhasználás szakvizsgához kötött, szóval érthető is, ha nincsenek róla filmbemutatók.
Felírom a listámra, hogy alkalmasint erről is próbáljak még anyagot beszerezni. Hátha...
süti beállítások módosítása