Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Lírák világa

2025. június 25. - Pályamágus, a sínész

 

Ez nem egy zenei bejegyzés.

lira-harfa.jpg 

A címben egy hangszer neve szerepel. Ez a hangszer annyira régi, hogy már az antik világ is muzsikált rajta. Ennek egy modernebb formája a hárfa. Nos egy állomásra érkező vonat fogadása több vágányra is lehetséges, de azért a kitérők nem csak úgy egymásra vannak hányva, hanem rendszer van benne. Az egyik legalapvetőbb rendszer a hárfa formája, melyet régi nevén emlegetve lírának neveznek. Lírából van többféle, de nem bajlódtak az újabb elnevezések keresgélésével. Azokat is lírának hívják, ami a legkevésbé sem hasonlít az antik zenészek hangszerére.

 

Egyalfás líra.

A felépítése rendkívül egyszerű. Adott az átmenő fővágány, amiből kiágazik egy kitérő, majd a kiágazásra ráépülnek egymás után az elsővel ellentétes irányú további kitérők. Az alfa azt a szöget jelzi, ami a kiágazó irány szöge az eredeti egyenes irányhoz képest. Leginkább ez hasonlít a fent említett antik hangszerre.

 Kétalfás líra.

A kétalfás líra lényege, hogy az állomás rövidebb legyen azáltal, hogy a váltókörzetet rövidíti, így a vágányok hasznos hossza növekszik, vagy az egész állomás hossza rövidül.

regi_2alfas_lira.jpg

 

A módja egy érdekes forma. Van egy történelmi kontextus, amikor az első kitérő után egy további, megegyező irányú kitérő kerül beépítésre, majd utána következnek az ellenirányú kitérők. Az elnevezés ebből ered, mivel két egyforma elhajlási szöggel alakul ki a kitérőcsoport. Ezeket a lírákat a régi, gyökcsapos kitérők alkalmazása idején építették. Ezeknek a kitérőknek az elhajlási szöge közel 4,5° volt. Egészen pontosan 4°24'11,5".

 

A kitérők igénybevételének növekedésével új típusokat rendszeresítettek. Ezek már rugalmas csúcssínekkel készültek, lényegesen hosszabbak lettek, és a terelési szögük is hozzávetőleg másfélszeresére növekedett. A pontos értéke: 6°20'25". Ez az egyalfás líráknál nagy változást nem okozott, de a kétalfásoknál bizony felvetődtek problémák. uj_2alfas_lira.jpgA meglévő vágányhálózat felbontása és átépítése nélkül nem lehetett volna a régi rendszert alkalmazni, hiszen megváltoztak mind a kitérőhosszak, mind a terelési szögek. A probléma megoldására megalkották az ellenkező görbületű kitérőt, amely az alap terelési szögét mindkét irányban való elhajlással megosztotta, így az első kitérő teljes, és a második kitérő részbeni terelési szöge adta meg a régi kitérők terelési szögének kétszeres értékét. Az ellenkező görbületű kitérő kisebbik elterelési szöge 2°57'58" lett, így létrehozva a régi egyalfás lírák kétszeres terelési szögét, míg a kitérőirányú szöggel összesen ez a kitérő is 6°20'25" terelési szöget biztosít. Azt, hogy ezt a megoldást miért nevezték kétalfásnak mondjuk bétás helyett, mely utalhatott volna a kétféle terelési szögre, azt nem tudom, de gyakorlatilag a gyökcsapos kitérők eltűnésével minden kétalfás líra ilyen kialakítást kapott. Vágányszétosztásból a helyszín és vágányigény szempontjai miatt sokféle van, és sokszor még csak tipizált kialakítás sem feltétlenül lehetséges, ezért vannak egyedi megoldások szép számmal, de még egy jellemző példát szeretnék bemutatni. Ez pedig a ->

Csoportos líra.

Ez a rendező-pályaudvarok vágánycsoportosítási megoldása. A képre ránézve talán nem is szorul különösebb magyarázatra. Az összefogott vágányhálózatban nincsen alá-fölé rendelt. Csupán egy szempont dominál, az egy kihúzóvágány minél rövidebb távon minél több vágányra legyen szétosztva a hatékonyabb tolatási mozgások érdekében. Az egyes vágányok hasznos hossza nem tér el jelentősen a többitől, így ezt a szempontot nem kell figyelembe venni a kocsielosztás tervezésénél.fradi_rendezo_csop_lira.jpg

 _________________________________

 iniciale.jpg

 Következő bejegyzés.

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr5018861592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Carada 2025.06.28. 23:37:51

Óh, újabb poszt, köszönjük! :-)
Visszaolvastam a kitérők rejtelmes világának sagáját, különös tekintettel a csúcssínre, de nem találtam semmit erről az alfa szögről. Arról írtál, hogy különböző ívsugárral készültek a kitérők, azt értem is, de hogyan függ ez össze ezzel a szöggel? Vagy (ez most jutott eszembe) ez az alfa szög magának a csúcssínnek a lemunkálási szöge?
De emiatt miért kellene az egész vágányhálózatot átépíteni kitérőcsere alkalmával? Arról lenne szó, hogy a kétalfás vágánymezőnél a kiinduláshoz képest a sokadik vágány már annyival "hátrébb" kezdődne, hogy nem férne el az eredeti helyén?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.29. 14:31:06

@Carada: Köszönöm az érdeklődésed! Elsősorban azért, mert rávilágít egy eddig nem tárgyalt geometriai összefüggésre, amire a jelek szerint nem fektettem elég hangsúlyt. Talán semmilyent sem. A kérdésedre elég hosszú kommentben tudnék válaszolni, pontosabban elég hosszan tudnám csak leírni szövegben, ezért úgy döntöttem, hogy posztban fogom elmagyarázni, mert ott tudok magyarázó ábrákat is bemutatni. Egy műszaki érdeklődésű embernek általában százszor többet mesél egy rajz, mint bármilyen leírás. Kérek egy kis türelmet, mert eléggé el vagyok havazva, de nem fogom elfelejteni.

Fogalmi kiigazítás:.
A vágánymező egy szabványhosszúságú sínekből összeszerelt vágányszakaszt jelent. Semmi köze az állomásokon látható vágányhálózatokhoz. Egy vágánymező részei az aljak, a rendszer szerinti kapcsolószerek, és a lerögzített sínek. Ezek így egyben alkotják a vágánymezőt, és így akár mozgathatóak, szállíthatóak is.

Carada 2025.06.29. 19:12:17

@Pályamágus, a sínész:
Szavamra, meg voltam győződve arról, hogy a vágánymező az a földterület, amit a vágányok (űrszelvénnyel, felsővezeték-tartó oszlopokkal, miegymással) elfoglalnak. Pedig igyekszem tájékozódni a szakkifejezések pontos használatát illetően. Valószínűleg a "mező" szó zavart meg. :-)
De akkor pontosítom a kérdésemet is. Szóval, egy állomás vágányhálózata (erős egyszerűsítéssel) trapéz alakú. A trapéz hosszabbik párhuzamos oldala a fővágány, ebből ágazik ki alfa szögben a kitérők lírája, amely tulajdonképpen a trapéz két szára. Ha megnöveljük az alfa szöget, akkor megnő a szárak "meredeksége", és ezzel együtt meg kell nőnie a rövidebb oldal hosszának is. Ez a növekedés az, ami miatt, pontosabban ennek kompenzálására kellett a kétalfás kitérőkben berakni az ellenkező görbületű kitérőt?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.06.29. 20:57:11

@Carada: Először is ne zavartasd magad a rosszul használt kifejezésekkel. Részint mert így is értem (mások is hasonlóan használják rosszul :D ), másrészt azért írom ezt a blogot, hogy segítsek kiigazodni azoknak, akiket érdekel.

A pontosított kérdésed már valóban helyesen van feltéve, de úgy látom, hogy rendesen meg is van magyarázva. Nagyságrendileg a válasz: igen. Ide akartam linkelni az állomások felépítéséről írt posztomat, de látom, hogy azt már olvastad. Annak az ábrája tartalmaz néhány ide vágó információt, bár kétség kívül nem eleget.

Talán szőrszálhasogatásnak tűnik, de volna itt még egy kis pontosítás. Egy állomáson kétféle fővágány van. Az egyik féle az un. átmenő fővágány, ami a nyílt vonali vágány állomási szakasza, a másik pedig a vonatfogadó fővágány. ezekre mindig kitérőkön át vezet az út, viszont a nevében is benne van, hogy vonatfogadó. Ez azt jelenti, hogy a biztosítóberendezés megengedi, hogy oda és onnan a vonatok a nyílt vonallal közvetlenül érintkezhessenek. Vannak ugyan kivételek, de többségében laikusként ezeket úgy lehet felismerni, hogy van a vágányok végeinél még a csatlakozó kitérő előtt un. kijárati jelző. Lehet rajta más jelzés is, de mindig van rajta vörös fehér sávozás. Az összes többi vágány mellékvágány, közvetlen vonatindítás vagy fogadás oda biztosítóberendezési szempontból nem lehetséges. Ezt csak azért írtam le, mert nem szeretném ha összekevernéd az általánost a feltétlennel. Nem attól lesz valamelyik vágány fővágány, mert az a leghosszabb, csupán általában valóban így van. az igazi szempont a funkciója.

gigabursch 2025.07.05. 09:57:16

Jelentem az a cikk kimaradt az éltemből.

Jól látom, hogy a kép hátsó részénél van egy delta-átkötés (vagy minek is hívják)?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2025.07.05. 13:00:44

@gigabursch: Mondhatjuk úgy is, de ez ennél sokkal több. A képen a fradi rendező látható madártávlatból, déli irányból. Az a bizonyos "delta-átkötő" valójában a személypályaudvar rész. Arra (balra) felé mennek a vonatok például Győr irányába át a déli összekötőn, jobbra pedig a fejpályaudvarok felé lehet haladni.
süti beállítások módosítása