Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Merre megy a vonat?

2023. szeptember 12. - Pályamágus, a sínész

 

A vasúton is kell néha irányt váltani, de itt most nem az ívekről van szó, hanem az útirány választásáról.

A hétköznapi életben sokan beszélnek "váltóról". Ebben a posztban ezt a fogalmat tesszük rendbe.

A jó hírem az, hogy a váltó valóban létezik. A rossz meg az, hogy a váltó nem az az egész szerkezet, amire mindenki gondol, hanem annak a bizonyos szerkezetnek egy része.

Azt már vettük, hogy hogyan néz ki a vasúti pálya. Majd fogunk még erről bővebben is szót ejteni, most csak a vágányt  vesszük. Amikor lehetőség van irányt választani, azt a szerkezetet nevezzük KITÉRŐnek.

valto.jpg

A kitérő végén két önálló vágány közül az egyiken haladhatunk tovább. Magának az iránynak a kiválasztása történik a váltón. A váltó két fix (a képen piros), és két mozgó (a képen sárga) sínből áll. Ezek részletezésére csak később kerül sor. A mozgó sínek egyik vége le van kötve, a másik végük pedig egyben mozgatva egy állítószerkezet segítségével végzi az irányválasztást. Azért ez a váltó, mert itt történik a váltás. A kitérő további része, a nem túl kreatív nevű közbenső rész, ami gyakorlatilag a váltáskor már kettéválasztott, de még egymásba fonódó pályarészeket tartalmazza. A kitérő harmadik szakasza az un. keresztezés. Ez a kitérőnek az a része, ahol a korábban egymásba fonódott két vágány megszűnik fonódottnak lenni, vagyis egy keresztezés segítségével az összefonódást megszünteti. Ennek vége a kitérőnek mint pályaszerkezetnek is a vége. Innen már két különálló vágányról beszélünk.

A kitérők világa a pályaismeretek egy nagyon érdekes szegmense. Ennek a megismerése és megértése még sok alapvető ismeretet igényel, amiről még nem esett szó. Ha túl leszünk a szükséges alapfogalmak tisztázásán, akkor később még visszatérünk, és sok érdekességet átveszünk. Haladóktól türelmet kérünk!

Tovább a fenntartás rendszerére!

________________________________________

Illusztráció:

http://www.hobbivasut.hu/cikkek/a_kitero_-_i_resz_oldal2.html

Még nem vetődött fel, de kiegészítés az illusztrációkhoz. A mellékelt képek forrását ugyan megjelölöm, de azok nem feltétlenül származnak szakmailag hiteles helyről, csupán alkalmasak a szemléltetésre. A forrás helyén, és az itt leírtakban felmerülhetnek ellentmondások. Ez nem egy rajongói oldal! Jelen blog azért íródik, hogy valós információkat közöljön közérthetően, egyszerűen, hitelesen, eredeti szakmai forrásból. 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr3018209103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.09.14. 08:11:00

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Dolgozom rajta, de szívesen fogadok témafelvetéseket is. Ha van olyan dolog, ami különösen érdekelne, nem kell megvárni amíg szóba kerül. Előre veszem :) .

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.09.14. 09:51:41

@Pályamágus, a sínész:

Még annyira sem értek a témához, hogy javasolni tudjak. :) De érdekel. Érdekes, hogy ami kívülről olyan egyszerűnek látszik, az valójában alapos és kifinomult mérnöki munka.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2023.09.14. 10:10:03

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Szinte bármelyik szakma hasonló. Az "ért" hozzá legtöbbet, aki semmit sem ért hozzá. Kivéve a valamihez valóban értőket, mert azok már tudják, hogy valaminek a tudása sokkal több, mint ami látszik belőle.
Legjobban akkor akadtam fenn, amikor tudományos eszmecserét olvastam arról, hogy az őrölt kávé mi módon van legkiválóbban elrendezve a kávéfőzőben a tökéletes főzet érdekében. Tehát a kávéfőzés, mint tudomány, akkor milyen lehet a többi?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.02. 10:20:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nos eljött az idő, megszületett a folytatás, amit folytatásokban tudsz folyamatosan figyelemmel kísérni. Az első részt most tettem elérhetővé. Jó szórakozást!
vasutrol-barkinek.blog.hu/2024/02/02/a_kiterok_rejtelmes_vilaga_i?dashboard_position=348351029

GyMasa 2024.02.02. 23:18:28

@Pályamágus, a sínész:
Hát a biztosítóberendezések az egy gyönyörű téma!

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.03. 00:36:50

@GyMasa: Tényleg az, de sajnos én pályás vagyok. A biztosítóberendezésekhez nem értek, csupán azt az elvet ismerem, ahogyan biztonságot hivatottak létrehozni. Arról fog készülni egy írás kitekintés jelleggel, hogy mégis mik lehetnek azok az izé-bizék a pálya mellett, de szakszerű ismertetést nem fogok tudni adni. Az egy egészen más terület. Sajnálom.

GyMasa 2024.02.03. 19:38:00

@Pályamágus, a sínész:
Nos, én anno felvettem az egyetemen a Biztber-t és még ötöst is kaptam belőle, de annak már szerintem 20 éve...

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.03. 21:40:54

@GyMasa: Hát, az már tényleg elég régen volt, de arra azért elég lesz, hogy jelezni tudd, ha valamit rosszul tudok a témában.
Amúgy hol kerültél a bizber közelébe? Győrött? Jelenleg is a szakmában dolgozol? Nem kell válaszolni, ha problémás lehet. Megértem.

GyMasa 2024.02.04. 13:21:57

@Pályamágus, a sínész:
Nem vagyok szakmabeli.
VIllamosmérnök vagyok, csak imádom a vasutat, és az egyetemen kiderült, hogy fel tudok venni bármilyen tárgyat az egyetem bármelyik szakáról ezeknek a 2 kredites tárgyaknak. Szóval, úgy voltam vele, hogy akkor legalább valami érdekeset tanuljak.
Ez jobban érdekelt, mint a közgáz, vagy a történelem :-D

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.04. 19:22:13

@GyMasa: Megértelek, bár a történelem azért lehet érdekes is. Igaz, én sem az iskolában szerettem meg, hanem amikor megtanultam úgy szemlélni, mint a műszaki dolgokat. Összefüggéseiben.

GyMasa 2024.02.06. 21:54:30

@Pályamágus, a sínész:
Nekem a vasútmodell volt a becsípődésem fiatalon, de apám nem osztoszott különsebben ebben, magamtól meg nem voltam elég határozott (értsd gazdag), hogy megcsináljam... Nálunk, vidéken nem volt modellvasút börze...

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.07. 00:12:59

@GyMasa: Szerintem ez kromoszóma szintű probléma. Nem ismertem senkit, akinek ne tetszett volna egy terepasztal. Természetesen a fiúkra gondolok, mert abban a korban a lányok még "mind hülyék" voltak :) .
Apám csinált nekem gyerekkoromban egy "terepasztalt". Ne egy olyat képzelj el, ami látható mindenfelé, alagutakkal,. meg házakkal, stb., hanem egy ágykeret jellegű alaplapot, amit fel lehetett csukni a fal mellé. Ebből sejtheted, hogy akkora volt, mint egy ajtó lefektetve, és valójában egy munkafelület volt, amit alkalmanként rendeztem be újra és újra. Vonatozásra már általában nem is maradt sok idő, mert az elment a díszletek rendezgetésére.
Mostanáig nem is gondoltam rá, de lehet, hogy akkor lettem pályás?
Nem volt sok alkatrészem, az én apámat se vetette fel a pénz, és voltak testvéreim is, de a fantáziám remekül helyettesítette az előregyártott tereptárgyakat.

GyMasa 2024.02.07. 18:22:45

@Pályamágus, a sínész:
Na, jó, nekünk is volt a padláson (ami nem volt hőszigeteve szóval, nyáron 40 fok volt télen meg cidri :-D ) egy ilyen 2,5mx2m-es pozdorjalap.
Nyilván semmilyen megerősítése nem volt, téglákkal volt kitámasztva, hogy ne lógjon annyira.
Na én is arra rakosgattam fel a sineket meg a mindenféle kisházakat (természetesen vegyesen TT és H0 házakat a H0 vasúthoz :-D
Mondjuk, én még mindenféle nyomógombokkal is automatizáltam a váltókat meg a jelzőket.
Dehát, az tényleg csak a minimum volt.
Szerintem a teljes családi vagyon nem lett volna elég megvenni a reléker egy normális biztberhez :-D

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.16. 10:16:30

@GyMasa: Ha egy gyerek játszik, akkor az anyja fázik és izzad helyette :) .
Az én modellvasutam "TT" volt, kivéve a trafót. Az egy "Piko" rendszerhez tartozott volna, de mivel kompatibilis volt, és vélhetően komoly belháborúkat gerjesztett volna az eredeti készletez kapott zsebtelepekkel működő vezérlés etetése, ezt apám idejekorán megelőzte egy hálózati táppal. Gondolom a "TT"-hez nem lehetett ilyet kapni.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.02.27. 16:22:25

@GyMasa: Vannak róla ismereteim úgy általában, de sajnos nem része a szakterületemnek. Készült már róla poszt. Itt találod: vasutrol-barkinek.blog.hu/2023/10/31/erintoleg_a_hidakrol
Nem állítanám, hogy ennyivel ki is merültek az ismereteim, de egy szakértőtől azért elég messze vagyok. Ha a kíváncsiságod kielégíti, annak örülök, ha van kérdésed, tedd fel nyugodta, de ha kérhetem, akkor ott, mert hátha mást is érdekel. Annyit igérhetek, hogy nem fogok okoskodni, Ha nem tudok válaszolni, azt természetesen jelezni fogom.
süti beállítások módosítása