Volt már szó az alépítményről, annak jellemző fajtáiról. Az a bejegyzés a vasúti pálya elhelyezését volt hivatott bemutatni, ahogy a tájba illeszti a vágányokat.
Beszéltünk már a felépítményről is több részletben, külön a sínekről, az aljakról és a kapcsolószerekről.
Ami most jön, az nem túl nagy téma, de ez szervezi rendszerbe az eddigi részleteket. Alulról felfelé haladva a már megismert valamelyik földmű felület felső részét nevezzük alépítménykoronának. Ez a földmű azon része, ami tulajdonképp az egész vágány terhét hordozza felépítményestül, járművestül. A teherviselésen kívül van még egy rendkívül fontos funkciója, a vasúti pálya víztelenítése. Az alépítménykorona felső síkja egy meglehetősen lapos, de jól érzékelhető lejtéssel készül nagyon hatékony tömörítéssel. Lehet két irányba lejtő szimmetrikus, aszimmetrikus, de lehet féloldalas is, ahogy a terephez legjobban lehet alkalmazni. A lényeg, hogy a felületén a víz elfolyik a pálya alól keresztirányba. Előfordulhat néha szükséges esetekben, hogy georácsot helyeznek el benne a kivitelezés során, ami a talajszerkezet erősítését hivatott elvégezni.
Az alépítménykoronára manapság szinte minden esetben, régebben csak feltétlenül indokolt körülmények esetén geotextilia kerül. Sokfelé alkalmazzák, megjelenését tekintve leginkább a filcre hasonlít, csak sokkal durvább kivitelben. Az a feladata, hogy határréteget képezzen a felette elhelyezkedő rétegek alatt az alépítmény védelmében.
A geotextilre az un. alépítményi védőréteg kerül. A neve elég beszédes. Átmeneti réteget képez a durva zúzottkő, és a sérülékeny alépítmény között. A segítségével lehetetlenné válik, hogy a nagy szemcséjű zúzottkő pontszerű terheléssel hasson az alépítménykoronára, és így sérüljön a vízelvezetőfelület. Anyagát tekintve rosszabb esetben homokoskavics, jobb esetben murva, vagy valamilyen hasonló szemeloszlású egyéb jól tömörített zúzalék.
Ami ezek felett található, az mindenki számára jól ismert. A zúzottkő ágyazat. Anyagát tekintve kiömlési kőzet, bazalt, vagy andezit. Ebben mintegy úszva helyezkedik el, az összeszerelt vágány. Egy viszonylag keskeny sávban meghatározott szemeloszlású skálán helyezkedik el, de az is elő van írva, hogy az egyes kövek különböző vetületei milyen arányt mutathatnak egymáshoz képest. A minimum méret nem lehet túl kicsi, hogy elviseljen elég sok szennyeződést funkcióvesztés nélkül. A maximum méret nem lehet túl nagy, hogy ne legyen túl "törékeny", de evvel együtt nem lehet homogén, hogy jól lehessen tömöríteni. A különféle terhelésű pályák előírt szemcseméretei is eltérőek, de ez már csupán részletkérdés.
A pálya egyéb alkatrészei már bemutatásra kerültek, ezért most lépjünk is tovább. Nézzük, hogy mi történik a pályával, ha terhelést kap.
A következő poszt erről fog szólni.
_______________________________________
Illusztráció:
https://www.sinekvilaga.hu/geomuanyagok-alkalmazasa-a-vasuti-alepitmenyi-foldmuben-2-resz-a-geomuanyagok-erosito-funkcioja?index=2
https://docplayer.hu/11084574-Viacon-merev-csomopontu-georacsok-beepitese.html
https://baudocu.hu/wp-content/uploads/2016/11/SO_Enka-Solutions_HU_Transportation.pdf