Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Végtelen síneken VII.

2024. július 17. - Pályamágus, a sínész

 sivatagi_vasut.jpg

Az ebben a posztban foglaltakat nem most, és nem ebben a kontextusban akartam bemutatni, de az aktualitása miatt mégis most időszerű. A nagy meleg miatti vonatkésések jelenségére szeretnék pályás megközelítésű magyarázatot adni, okait felfedni. Természetesen a meleg a biztosítóberendezést, a felső-vezetéket, és a járműveket is kritikusan igénybe veszi, de az egy másik szakterület.

Sokfelé olvasható a vasúti vonalvezetési hibák rossz megítélése, ezért feltétlenül tudnunk kell, hogy sokféle oka lehet a nem megfelelő pályageometriának, és ezek közül csupán az egyik a magas hőmérséklet miatti kinyomódás, kivetődés. A kettő közötti leglátványosabb különbség, hogy míg az akármelyik másik problémából eredő lassú-menetek megszüntetése műszaki beavatkozások elvégzését igényli, a meleg miatti sebességkorlátozás a meleg elmúltával minden további nélkül kivezetésre kerül.

termeszeti_karok.jpg

Hogy miről is van szó? Már megismerkedtünk a vasúti pályák terhelhetőségével, de az érthetőség kedvéért pár szóban vegyük át újra. A pályára ható minden erő egy lineárisan emelkedő erőhatás. Például, a nehezebb vonat - tömegéből kifolyólag - épp annyival terheli jobban a pályát, mint amennyivel nehezebb egy másikhoz képest. Ez szinte kizárólag a tehervonatoknál lényeges, mert a személyszállítók tengelyterhelése bőven rejt magában tartalékokat. A sebesség viszont egy exponenciálisan növekvő terhelés. A sebesség négyzetes értékével számolunk annak figyelembevétele során. Ez azért van, mert ugyanannak a tömegnek a dinamikus hatása felszorozza annak értékét. Képzeljük csak el, hogy a vonat a közlekedése során milyen vibrációs erőket gerjeszt, milyen mértékű oldalterhelések lesznek az iránytartási korrekciókból, és milyen ütések érik a sínt egy kisebb anomália miatt, mint például vicces gyerekek sínre helyezett kavicsai vagy csavaranyái miatt! Ezek bármikor máskor megmaradnának a vásott kölykök idétlenkedései között, de egy kritikusan felhevült pályánál a függőleges irányú ütés síntörést, és akár siklást is okozhat. Ha ezt sikerült elképzelni, akkor azt is beláthatjuk, hogy egy torlófeszültség alatt lévő vasúti pálya drasztikus terheléscsökkentésének egyetlen módja, a sebesség csökkentése. Ez pedig először egyszerű késést, többedik nekifutásra öngerjesztő módon torlódó késéssort idéz elő. Egy egyszerű pályahiba ugyanis egy bizonyos szakaszra korlátozódik. Azon a rövidke vágányon a vonat áthalad, majd gyorsít, és behozza a lemaradást. A magas hőmérséklet miatt azonban a vonal gyengébb részein kilométereken át kell a sebességet csökkenteni, ami így a késve megérkező szerelvények fordulóját is előbb-utóbb késővé teszi, és így tovább.

Feltevődik persze a kérdés, hogy mégis mit lehetne tenni? Sajnos fenntartási szempontból semmit. A pályás szakemberek így is folyamatos stresszben élnek, hogy ne korlátozzák idő előtt szükségtelenül a sebességet, de ne is kockáztassanak kései intézkedéssel egy lehetséges balesetet. A pályafelügyeletet ellátó szakemberek a legmelegebb órákban a közlekedő vonatok mozdonyaiból figyelik meg a pálya változásait, és tesznek intézkedéseket, ha feltétlenül szükségesnek tartják. Ilyenkor kerülnek bevezetésre sebességkorlátozások, akár ott rögtön a mozdonyvezetővel élőszóban közölt utasítás alapján, vagy a diszpécserszolgálaton keresztül telefonon tett intézkedés keretében. A döntés felelősségét mindig az intézkedő szakember vállalja. Sajnos itt is elmondható, hogy mindenki utólag és messziről okos, de a döntéseket ott helyben és egy személyben kell meghozni, amihez komoly szakmai tapasztalatra, józan mérlegelésre és határozott döntésképességre van szükség.

Ezzel még nincs vége, mert másutt azért lehetne tenni a probléma ellen. Az alkalmazott betonaljak megfelelő ciklikus cseréjével, hogy azok lekötési potenciálja ne gyengüljön kritikusan, de sajnos ezek műszaki állapota sok esetben kritikán alul van. Lehetne nehezebb aljakat alkalmazni, mint ahogyan szükség lenne rendszeresen felülvizsgálni a semleges sín-hőmérsékleti tartományt, és nem az évtizedek óta alkalmazott sávot tartva az évről-évre emelkedő hőmérsékleti trendeket figyelmen kívül hagyva ragaszkodni a papírformához. Lehetne sokkal sűrűbben gépi vágányszabályozást végezni, mert a vasúti pálya természetes amortizációs folyamata a fekszint-, és irányhibák kialakulása, de ha ezek nem kerülnek kijavításra, akkor a közlekedő vonat ezeket a kisebb hibákat az évek folyamán egyre nagyobb mértékben eszkalálja, míg végül az is sebességcsökkentést tesz szükségessé, valamint ezek a vonalvezetési hibák a meleg miatti kivetődések potenciális melegágyai.

kivetodesek_geometriai_hibak.jpgEzek a megelőző intézkedések viszont nem állnak rendelkezésre. Ezek bizony drága dolgok. Más jellegű gazdálkodásra, műszaki szempontú gondolkodásra és a változó fizikai feltételek szem előtt tartására lenne szükség.valos_kivetodesek.jpg Ehhez nagyon sok változásra van szükség, tehát maradnak a késések. Nekünk, pályásoknak, a biztonságos közlekedés a prioritásunk. A menetrendszerűség nem a mi asztalunk. Jó utazást!

iniciale.jpg _______________________________

Következő a dilatáció gátlásának lehetőségei.

Illusztráció:

https://pixabay.com/hu/photos/vonat-kont%C3%A9nerek-sz%C3%A1ll%C3%ADt%C3%A1s-sivatag-6824519/

https://forum.index.hu/Article/showArticle?go=44336623&t=9136277

https://www.atadhir.hu/hirek/nagyatad/2021-re-igerte-a-miniszterium-azota-se-allitottak-helyre-a-balatonszentgyorgyi-vasutvonalat-5552/

https://iho.hu/hirek/vaganykivetodes-az-1-esen-buncselekmeny-150613

https://iho.hu/hirek/hogyan-vedekezhetnek-a-vasutak-az-egyre-melegebb-nyarak-ellen-230829

https://hddrecover.ru/hu/browsers/the-nature-of-the-thermal-motion-of-molecules-in-solid-liquid-gaseous-bodies-and-its-change-with-increasing-temperature-the-great-encyclopedia-of-oil-and-gas/

http://www.funkwerk-mo.hu/docs/pdf20147_445.pdf

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr4518446717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.07.18. 00:03:41

Ez jó.
Tehát elvben a hőmérséklet tartományhoz igazítható a pálya műszaki tartalma.
Ami egy tartomány.

Évek óta nem volt tél, de most meleg az összes nyár.
OK, áll8tsunk rajta.
Mi lesz, ha mégis jön egy hideg tél?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.07.18. 06:22:35

@gigabursch: Természetesen akár jöhet egy hideg tél is, de a lényeg a következményekben van.

Mint a poszt képein is látható, a meleg miatti következmény a kivetődés, ami konkrét sikláshoz vezet, és csak elvétve nem. Azért van, mert a feszültség alatt lévő pályának is kell az a bizonyos "utolsó csepp a pohárban", vagyis valami kiváltó ok, és ez általában a haladó vonatnak a rezgése. A vonat alatt közvetlenül nem tud, de az előtte kivetődő pálya bőven a fékúton belül van. Nagyon veszélyes.

Ezzel szemben a hideg miatti következmény, hogy a sín elszakad. Ilyenkor az történik, hogy megszűnik a folytonosság, a sínben hézag keletkezik, és úgy fog kinézni, mint a hagyományos hevederes felépítmény. Ha a hézag viszonylag nagy is lesz, akkora nem fordulhat elő, hogy nagyobb legyen a vonat kerekénél, tehát fenn marad, csak nagyot döccen. A betonaljak biztosítják a nyomtávot az épen maradt sínhez képest a szakadás mindkét végén, tehát nyomtávproblémák nem lesznek. Ha mindez nem lenne elég, a biztosítóberendezés sín-áramközei megszakadnak, a berendezés úgy érzékeli, mintha vonat lenne a pályán, és visszaveszi a szabad jelzéseket.
Még egy elvi lehetőség, hogy egyszerre mindkét sín szakad el. Na akkor sincs nagyobb baj, mint a vonat előtt kivetődő pálya, de ez tényleg csak elmélet, mert szinte kizárt, hogy mindkét sín tökéletesen azonos hőmérsékleten szakadjon el. Mindig van pár fok különbség a határértékeik között. Nem csak a behegesztési hőmérséklet miatt, hanem mert nincs tökéletesen egyenletes anyagminőség sem, csak elméletben.

gigabursch 2024.07.18. 12:43:27

@Pályamágus, a sínész:
Alkalomadtán, ha eléd kerül egy ilyen "hideg-sintörés" fotója, akkor ne tartsd vissza.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.07.18. 13:48:15

@gigabursch: :)
Remélem nem találkozok ilyesmivel! Olyankor tél van, nagyon hideg, a szél is erőlködik, szóval nem igazán fotózgatni van kedve az embernek, de nem fogom elfelejteni. Ha találok a neten fényképet a témához, majd összeütök hozzá egy posztot is. Hátha kíváncsi más is.

Carada 2024.08.09. 01:21:19

Hmm... Esetleg Te voltál az IHO szakértője az 1-es villamos ügyében? :-)

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.08.09. 06:43:10

@Carada: Nem, ez amúgy sem fordulhatna elő. Van ugyan némi átfedés a városi vasutak és a nagyvasút között, de a különbség sokkal több. Nem az én világom. Ha van kérdésed azzal kapcsolatban, természetesen megpróbálok válaszolni. A fizika, meg néhány felhasznált anyag megegyezik. Ha tudok, segítek.
süti beállítások módosítása