A sarukidobó.
Mára már talán elvétve se találni, valamikor a rendező-pályaudvarok fontos részét képezte ez a szerkezet. A rendező-pályaudvarok nagyobb vasúti csomópontokon vannak kialakítva. Több irányból érkező, mindenféle irányba indított tehervonatok elosztására épültek. A beérkezett vonatokat feloszlatják, majd a benne lévő vagonok célállomásainak függvényében új vonatokat állítanak össze. Ez nem pályás szakmai ismeret, csupán tájékozódási céllal írtam le, viszont van a dolognak pályás vetülete is. Ez pedig a kocsirendezés egyik régen nagymértékben használt, mára kihalófélben lévő módszere, a gurítás. A beérkezett szerelvényt felhúzták egy dombra, amiről a vagonokat szétakasztás után egyszerűen legurították. A módszerről találtam két régi filmet. Nem épp egy moziminőség, de a lényeget meg lehet belőle érteni. Ami viszont ennek a posztnak a célja, hogy bemutassa a szabadjára engedett vagonok megfékezésének egyik módszerét. Azért csak az egyiket, mert csupán ez az egy valódi pályaszerkezet. A többi csupán a pályához szerelt egyéb berendezés.
Az alábbi kisfilm 14.20-tól foglalkozik a sarukidobó szerkezet használatával:
Ez a másik is hasonló, 12.12-től érdemes figyelni:
Manapság központilag kezelt automata berendezések végzik a fékezést. Akit jobban érdekel a téma, érdemes a filmeket végignézni. A modernebb megoldásokról az alábbi videó szól:
És most térjünk vissza a poszt eredeti témájára.
A szerkezet két fő részre osztható. Mindkettő erős hasonlóságot mutat bizonyos kitérő alkatrészekkel. Ezek az alkatrészek kitérőknél a keresztezésben találhatók. a hasonlóság szembetűnő. Ami miatt küllemében mégis kissé eltérőek, azok a felhasználási igénybevételtől vannak. A vizsgált pályaszakasz egyik része maga a sarukidobó, saruleválaszó, vagy sarueltávolító rész. Ez tulajdonképp nagyon hasonlít a kitérők keresztezési középrészére, ahol a könyöksín gyakorlatilag kifordul a kerekek alól, és a vonat terhét a keresztezési csúcsbetétnek adja át. A mechanizmus itt is hasonló. A sínre helyezett fékezősaru a kidobóhoz érkezve a kerék alól kivezetésre kerül, miközben a jármű kereke továbbgördül a vágányon. Itt kell megemlítenünk, a sarukidobó másik fontos elemét, a vezetősínt. Ez a kivezető sínszerkezettel szemben helyezkedik el, és az a feladata, hogy a kivezetődő saruval együtt mozdulni szándékozó vasúti kereket az ellenoldali kerék hátlapjánál vezetve a vágányon haladásra kényszerítse attól függetlenül, hogy az a fékezősaruval együtt oldalirányban szeretné elhagyni a vágányzatot.
A kidobószerkezethez tartozik még egy kivezetővályú is, aminek egyik funkciója a leválasztott fékezősaru koordinált elvezetése, másik pedig annak dinamikus mozgásának megfékezése. Működés közbeni bemutatása a beillesztett videóban megtekinthető.
Mára a vagonok rendezésének ez a módja háttérbe szorult, de a még működő gurítódombok is központilag működtetett fékezőberendezéseket alkalmaznak, így a sarukidobó mára már a vasúttörténet részévé vált. Ha azonban valaki véletlenül találkozna ezzel a furcsa szerzettel, gondoljon rá, hogy valaha a hatékony kocsirendezés szerves részét képezte.
Illusztráció: https://indafoto.hu/jozafat/image/26653055-6bef53e7/user#nagyitas