Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

Retro EZ+AZ

2024. október 17. - Pályamágus, a sínész

A sarukidobó.

 

Mára már talán elvétve se találni, valamikor a rendező-pályaudvarok fontos részét képezte ez a szerkezet. A rendező-pályaudvarok nagyobb vasúti csomópontokon vannak kialakítva. Több irányból érkező, mindenféle irányba indított tehervonatok elosztására épültek. A beérkezett vonatokat feloszlatják, majd a benne lévő vagonok célállomásainak függvényében új vonatokat állítanak össze. Ez nem pályás szakmai ismeret, csupán tájékozódási céllal írtam le, viszont van a dolognak pályás vetülete is. Ez pedig a kocsirendezés egyik régen nagymértékben használt, mára kihalófélben lévő módszere, a gurítás. A beérkezett szerelvényt felhúzták egy dombra, amiről a vagonokat szétakasztás után egyszerűen legurították. A módszerről találtam két régi filmet. Nem épp egy moziminőség, de a lényeget meg lehet belőle érteni. Ami viszont ennek a posztnak a célja, hogy bemutassa a szabadjára engedett vagonok megfékezésének egyik módszerét. Azért csak az egyiket, mert csupán ez az egy valódi pályaszerkezet. A többi csupán a pályához szerelt egyéb berendezés. 

Az alábbi kisfilm  14.20-tól foglalkozik a sarukidobó szerkezet használatával:

 Ez a másik is hasonló, 12.12-től érdemes figyelni:

 Manapság központilag kezelt automata berendezések végzik a fékezést. Akit jobban érdekel a téma, érdemes a filmeket végignézni. A modernebb megoldásokról az alábbi videó szól:

 És most térjünk vissza a poszt eredeti témájára.

 A szerkezet két fő részre osztható. Mindkettő erős hasonlóságot mutat bizonyos kitérő alkatrészekkel. Ezek az alkatrészek kitérőknél a keresztezésben találhatók. a hasonlóság szembetűnő. Ami miatt küllemében mégis kissé eltérőek, azok a felhasználási igénybevételtől vannak. A vizsgált pályaszakasz egyik része maga a sarukidobó, saruleválaszó, vagy sarueltávolító rész. Ez tulajdonképp nagyon hasonlít a kitérők keresztezési középrészére, ahol a könyöksín gyakorlatilag kifordul a kerekek alól, és a vonat terhét a keresztezési csúcsbetétnek adja át. A mechanizmus itt is hasonló. A sínre helyezett fékezősaru a kidobóhoz érkezve a kerék alól kivezetésre kerül, miközben a jármű kereke továbbgördül a vágányon. Itt kell megemlítenünk, a sarukidobó másik fontos elemét, a vezetősínt. Ez a kivezető sínszerkezettel szemben helyezkedik el, és az a feladata, hogy a kivezetődő saruval együtt mozdulni szándékozó vasúti kereket az ellenoldali kerék hátlapjánál vezetve a vágányon haladásra kényszerítse attól függetlenül, hogy az a fékezősaruval együtt oldalirányban szeretné elhagyni a vágányzatot. sarukidobo.jpg

 A kidobószerkezethez tartozik még egy kivezetővályú is, aminek egyik funkciója a leválasztott fékezősaru koordinált elvezetése, másik pedig annak dinamikus mozgásának megfékezése. Működés közbeni bemutatása a beillesztett videóban megtekinthető.

Mára a vagonok rendezésének ez a módja háttérbe szorult, de a még működő gurítódombok is központilag működtetett fékezőberendezéseket alkalmaznak, így a sarukidobó mára már a vasúttörténet részévé vált. Ha azonban valaki véletlenül találkozna ezzel a furcsa szerzettel, gondoljon rá, hogy valaha a hatékony kocsirendezés szerves részét képezte. 

 __________________________iniciale.jpg

Illusztráció: https://indafoto.hu/jozafat/image/26653055-6bef53e7/user#nagyitas

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr818709176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

amundsen 2024.10.26. 15:43:53

Oké, hogy nem pályás kérdés: nincs ennél korszerűbb vagonelosztás ?

amundsen 2024.10.26. 16:17:21

Nagyon távol áll tőlem, hogy szórakozzak veled, Teljesen más szakmát tanultam. Nagyon kedvelem a vasútról szóló könyveket, biztos hogy sok méternyi van belőle, de(félve kérdezem) van ennek jövője még ?

amundsen 2024.10.26. 16:24:20

Nem a te szakmád, de furdal a kíváncsiság, hogy miként nézne ki egy kamionokkal szemben versenyképes vasút. Ez nagyon piszkálja a csőrömet.

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.10.26. 20:03:49

@amundsen: Szia! A kérdéseid valóban nem pályás jellegűek. Nem az én területem, nem foglak áltatni. A válaszaim lehetnek felületesek, nevezzük inkább véleménynek, de remélem azért megfelelőnek találod.

Tolatás megoldások korszerűsége:
Sokminden megváltozott a poszt témájának általánossága óta. Manapság jellemzően inkább az un. iránytehervonatok közlekednek. Tehát egy egész vonat minden egyes vagonja ugyan ott van berakodva, és ugyan oda megy. Nemigen kell átrendezni. Persze manapság is előfordul a régi csomópontos átrendezés, de a saruzás már kiment a divatból. Mindenféle hasonló célú külső fékberendezéseket alkalmaznak. A beágyazott videóban látható pl. a kerekeket fékpofa szerűen összeszorító fékberendezés, de vannak a dugattyósoros megoldások, amik úgy hatnak a kerekekre, mintha homokágyban, vagy erős emelkedőn kellene haladniuk, de a lényeg ugyan az. A szabadon haladó vagon sebességét korrigálni kell. Manapság nem épülnek gurítódombok. Még a meglévőket is lassan elbontják. Nemrég került felszámolásra a székesfehérvári is, bár már sok éve nem volt használatban. Azt a kevés rendezést normál tolatással is el tudják végezni.

A vasút jövőjéről. Ez nem egy nosztalgikus közlekedési mód. A létjogosultságát elsősorban a fizikai jellemzők adják, de vannak egyéb szempontok is. Csak néhány érv a teljesség igénye nélkül.:
- Nagyteljesítményű töltésmentes elektromos közlekedés.
- Hasznos tonnánkénti legkisebb energia igény. A legkoszosabb füstös kopott diesel motor sem terheli jobban hasznos tonnánként a környezetet, mint a legkifinomultabb EUROakárhányas kamionmotor, mert vagononként el lehet szállítani egy kamionnyi árut, de a mozdony után még lenet kapcsolni soktucatot belőle, a vontatási energiaigény meg sc/kb a tizede a közúti igénynek.
-Baleseti statisztika, áruforgalmi biztonság.
- Leghatékonyabb a tengeri szállítás, de ahhoz víz kell. A következő a vasút, amihez meg bárhová építhető pálya, csupán elhatározás kérdése.
Amíg ezeket a paramétereket nem sikerül más közlekedési módokon előteremteni, addig a vasút nem fog megszűnni.

Az utolsó kérdésed egy statisztikai félreértésen alapszik. Nem te tehetsz róla, a csúsztatás a lobbinak köszönhető. A lényeg, hogy valójában a kamion egyáltalán nem versenyképes a vasúttal szemben, csupán a költségek máshová vannak kontírozva. Mindkét esetben szükség van pályatestre, járműre, és energiára. A vasúti pályatest megépítését, és üzemeltetését egy az egyben hozáadják a vasútüzem költségéhez, miközben a közúti pályák építése állami kiadás, a fenntartási költsége részben állami, részben önkormányzati kiadás, amihez hozzájárul a súlyadóból beszedett összegek mellett az üzemanyagba beépített útkarbantartási díj, és csak kis mértékben a teherautókra kivetett km alapú úthasználati díj. Ide tartozik, hogy a személyautók is fizetik az üzemanyagba épített úthasználati adót, de valójában azoktól nemigen használódik az út. az igazi amortizáció kizárólag a nehéz járművek számlájára írható. Ezen felül még van ugye a vasúti pályák üzemeltetésének személyi feltételei, ami szintén teljeskörűen a vasúti üzemeltetési költségekhez tartozik, míg a közúti közlekedéshez tartozó karbantartási személyi kiadások nem jelennek meg a közúti közlekedési kiadások között. Ezzek amúgy a szakmán belül mindenki tisztában van, nem is nagyon kerül ilyesmi szóba, de a közbeszédből ezek az összefüggések kimaradnak. Ha nem így lenne, nem lennének konténerátrakó terminálok, kamionszállító un. zsebeskocsik, és ugyan mostanság nem látni, de egy időben elég sok volt a RO-LA szerelvény is. Valójában a vasút a tényleges valós ráfordítások tekintetében olcsóbb a közutinál, csak ez nem köztudott. A kérdésedre tehát a válasz, hogy: így. Azért tűnik a kamion versenyképesebbnek, mert a kiadási oldalon a költségek jelentős része nem az igénybevevőt terhelik. Ha a kamionos fuvarozás minden valós költsége megjelenne a fuvardíjban, akkor csak nagyon ritkán lenne igénybevéve.
süti beállítások módosítása