Vasútról mindenkinek, akit érdekel, hogy min megy a vonat.

Nagyvasúti kisokos

Nagyvasúti kisokos

A kitérők rejtelmes világa V.

2024. szeptember 04. - Pályamágus, a sínész

A keresztezési középrész.

 

Ez a kitérő legdinamikusabban terhelt része. Itt található az az alkatrész, amin minden vonat átmegy, bármilyen irányba is halad. Ez az alkatrész nem csak kitérőkben létezik. Minden olyan esetben alkalmazzák, amikor két vasúti keréknyomnak kereszteznie kell egymást.

keresztezes.jpg

Most biztosan akadnak, akiknek feltűnik, hogy nem a vágány szót használtam. Nem véletlen, ugyanis a vágány minden esetben két keréknyomból áll (egy pár sín), de keresztezés nem mindig van kettő. Általában a kitérőkben sem, így csupán két egymástól független keréknyom keresztezéséről beszélhetünk. Csúcsmenetben haladva a kerék átgördül a könyöksínen, a könyöksín kifordulásával a kerék fokozatosan átgördül a keresztezési csúcsra, majd annak végén a villasínre. Ez a sorrend a terelés irányától függetlenül, de egymáshoz képest a két irányban szimmetrikusan történik. Ha elképzeljük a folyamatot akkor beláthatjuk, hogy a keresztezési csúcs gyakorlatilag mindkét irányból érkező terhelést kénytelen elviselni, és ráadásul a legnagyobb terhet épp a keresztezés legkisebb keresztmetszetű része kapja. Az alábbi ábrán egy rendszeresen egy irányban használt kitérő keresztezési középrésze látható. Érdemes megfigyelni, hogy a sínnél lényegesen szélesebb vasúti kerék hogyan halad át a könyöksínről a keresztezési csúcsbetétre. A fényes, tehát kopó felület tökéletesen jelzi a kerék útját.

kopasatmenet.jpg

A keresztezési csúcsok az idők folyamán folyamatos kísérletezés tárgyát képezték, mert az egyik legnagyobb kopásnak kitett alkatrészről van szó. Készült már mangánacélból, összekovácsolt sínből, főcsúcs-mellékcsúcs kialakítású szerelt sínillesztéssel, de vannak már komplett keresztezési középblokkos kialakítások is, melyek magukban foglalják a könyöksíneket is. Alább néhány hazánkban alkalmazott keresztezési csúcsbetét kialakítás látható. Legelső a hagyományos, mangánacélból készült szerelt kialakítású középrész, alattuk a modernebb megoldások láthatók.

mg-acel_csucsbetet.jpg

snbol_hengerelt.jpg

nagysugaru.jpg

kozepblokkos.jpg

________________________________________

Ugorjunk a vezetősínekre!

iniciale.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://vasutrol-barkinek.blog.hu/api/trackback/id/tr2518318695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.09.04. 23:45:32

Tyű, mára az ilyen keresztmetszetű tölgy anyag mennyibe kerül...

S ezt a mangános acélt hegesztik a 'normál" sínacélhoz?

Pályamágus, a sínész · vasutrol-barkinek.blog.hu 2024.09.05. 13:36:24

@gigabursch: A tölgy úgy tudom elég drága anyag, de vasutat még nem láttam belőle faragni. :)

A szöveg alatti legfelső képen látható mangánacél csúcsbetét. A maga idejében ez volt az egyetlen megoldás, és csak csavaros szereléssel lehetett beépíteni. Valójában a cél az egyenletes kopás elérése. Mára már vannak egyéb megoldások is, amivel kapcsolatban nem szeretnék okoskodni, mert ha jól sejtem kohótechnológiáról van szó, de még abban sem vagyok biztos. A cél még mindig az egyenletes kopás, meg természetesen a zökkenőmentes átmenet a csúcsbetét és a csatlakozó sínek között. Ma már sikerült olyan összetételű csúcsbetéteket alkotni, amik hasonlóan kopásállók, és még hegeszthetők, vagy összekovácsolhatók is. A többi kép ezekre mutat példát. Mostanában a legalsó képen látható megoldás épül be a legtöbb alkalommal.
süti beállítások módosítása