Vezetősínek.
A kitérő sorrendben harmadik nagy egysége a keresztezés. Ennek középrészének bemutatása az előző rész témája volt. A figyelmesebbeknek bizonyára feltűnt, hogy a keresztezési középrész csúcsa és a könyöksín könyökszerű meghajlítása között van egy rövid szakasz, ami nincs vezetve. Itt keresztezi egymást a két irány nyomkarimája. Ezt a szakaszt vezetetlen szakasznak nevezzük. Megijedni nem kell, természetesen a vasúti kerék ezen a szakaszon is kényszerpályán halad, csupán az a bizonyos vezetés nem a nyomkarima által valósul meg, hanem az ellenkező oldali kerék hátlapjánál fogva.
A megértéshez tudni kell, hogy nem csak a nyomtávolság egy meghatározott érték, hanem a kerékhátlap távolsága is. Sőt, az egy sokkal szigorúbb méret, ugyanis mivel a kerék hátlapja a futó és vezetőfelülethez képest egy rendkívül elenyésző mértékben igénybe vett felület, így a kopási értéke is elhanyagolható. A kerék egész élettartama alatt megőrzi a gyártási méretét. Mindez azért fontos, mert így a vasúti kerék nyomszélessége, ha úgy tetszik nyomtávolsága a nyomkarima kopásával egyre keskenyebb lesz, de a hátlapnál fogva vezetett szakaszokon csak ezt a kopást kell figyelembe venni, mivel a hátlapnak nincs értékelhető méretváltozása.
A kerékhátlapnál fogva történő vezetés az úgynevezett vezetősínes pályasín segítségével történik. Ez a kitérőalkatrész neve, és szakmán belül ezt mindenki így is használja, laikusként mégis okozhat félreértést. Azért, mert itt a pályasín valóban egy hétköznapi pályasín, semmi különleges, míg a szerkezet elsődleges tulajdonsága csupán egy jelzős szerkezetben van megemlítve, miközben épp ez adja a lényegét. A vezetősínnek az a funkciója, hogy a kerék hátlapjánál fogva kényszerpályán tartsa a vasúti kerékpárt. A vezetősínnek meghatározott helye van a kitérőben. Ez a hely pedig a keresztezési csúcsbetét hegyének vonalától mérve van meghatározva. Úgy kell beállítani, hogy a csúcsbetéten haladó kerék nyomkarimája semmilyen körülmények között se érhesse el a csúcsbetét hegyét, így a keréknek ne legyen lehetősége a keresztezés vezetetlen szakaszán elhagynia a kijelölt haladási irányt, ne tudjon kisiklani.
Jelenleg Magyarországon kétféle vezetősín van rendszeresítve. Az egyiknek "I", míg a másiknak "C" profilja van. Az utóbbi jelentősebb kopás elviselésére képes, mert rögzítéstechnikájánál fogva állítási lehetőséggel is bír.
Illusztráció: https://slideplayer.hu/slide/2119797/